دانستنی‌ها

پیشنهاداتی برای افزایش طول عمر لاستیک خودرو

برای افزایش طول عمر لاستیک خودرو باید مواردی را در نظر داشت که چند مورد مهم آن در این مقاله اشاره میشود.

A- باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید.


تغییر دما باعث می‌شود فشار باد لاستیک عوض شود بطوریکه هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، به عبارتی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.
در ضمن خود لاستیک‌ها نیز به مرور کم باد می‌شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو۲psi از فشار باد خود را از دست می‌دهد بدیهی است که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.
برای تنظیم باد تایرها باید بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر نمی‌تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی50%  کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.
برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید و یا از آپاراتی هایی که از درجه باد دیجیتالی که  بصورت دوره کالیبره نومده اند استفاده کنید .ضمن آنکه فشار باد باید در حالت “سرد” اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر طی مسیر کرده باشد.

B- تایرها را از لحاظ  فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید.

هرگونه ساییدگی غیرنرمال می‌تواند نشانگر بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.

C- اگر خورده شیشه،شن و اجسام خارجی لابه لای آج‌ گیر کرده باشد، آن را خارج کنید.

این اجسام می‌توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.

D- تنظیم بودن چرخ‌ها(میزان فرمان)

تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و درهمان راستا باشند، در غیراینصورت لاستیک نمی‌تواند به خوبی به گردش درآید و  طبیعتا مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت،عمر لاستیک را کم می‌کند.
برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید ، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد.  تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.

E- بالانس تایرها

به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود 25 کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. حتی تغییری ناچیز به اندازه 10 گرم در این 25 کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.
اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر 15 هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هرتایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است . بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.

F- جابه جا کردن چرخ‌ها

بهتر است هر 10 تا 15 هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریعتر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست ، سایش سریع تر رخ می‌دهد.

H- نگهداری لاستیک 

لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی و هیدروکربن‌ها دور باشد.اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید ، باد آن را روی 15psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.

لیست محصولات به تفکیک برند

بازگشت به لیست

پست های مرتبط