دانستنی‌ها

تشخیص لاستیک تازه تولید شده با قدیمی

تشخیص لاستیک تازه

در زمان خرید لاستیک برای خودرو ، خرید لاستیک تازه تولید شده از دغدغه ها و نگرانی های رانندگان میباشد.

متاسفانه لاستیکهای خارجی زیادی در انبارها و فروشگاههای کشور ما وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.

این مورد برای لاستیکهای تولید داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط اب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.

لاستیک انباری چیست؟

لاستیکهای که به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق ، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته و یا دلایلی که فقط سازندگان از آن باخبرند، توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردنند را به اصطلاح لاستیک انباری می نامند. 

این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد . در زمان خرید فروشندگان اکثرا از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند .ولی در بعضی موارد متاسفانه در زمان فروش به مشتریان این صداقت وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده  و یا قیمت پایین تر به مشتری فروخته می شود و از آن جایی که بعضی از مشتری ها فقط وفقط به قیمت لاستیکها توجه دارند و سوالی در مورد تاریخ تولید لاستیک از فروشندگان نمی پرسند

این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند. و مشتری عام از نظر شکل ظاهری نمی تواند تشخیص انباری بودن آن را بدهد.

از این رو تولید کنندگان لاستیک ملزم به ثبت تاریخ تولید جهت مشخص نمودن زمات دقیق ساخت بر روی دیواره لاستیکها میباشند.

متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.

تاریخ تولید لاستیک را چگونه پیدا کنیم ؟

در جداره بیرونی لاستیکها همانند تصویر زیر یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید ان است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخرسال تولید را نشان می دهد.

فرضا درج عدد 3507 (همانند تصویر بالا ) بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته سی پنجم سال ۲۰۰۷ تولید شده است.

به عبارتی تاریخ انقضاء این لاستیک با احتساب 5 سال هفته 35 سال 2012 میباشد و این لاستیک انباری بوده و بسیار خطر آفرین است.

گر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد.

 

 

 

لیست محصولات به تفکیک برند

بازگشت به لیست

پست های مرتبط