دانستنی‌ها

دانستنی های خرید باتری خودرو

باتری

راهنمای انتخاب باتری مناسب خودرو

از جمله موارد مهمی که باید در انتخاب باتری مد نظر مهم هست، آمپر آن باتری است. هر کدام از باتری های تولید شده برای خودروهای مختلف با یک عدد مشخص شناخته می شوند. این عدد نشان دهنده ی حداقل آمپر مجاز آن باتری است. هر اتومبیل با توجه به میزان جریان الکتریکی مورد نیاز برای تامین انرژی قطعات متعدد خود از باتری هایی با آمپرهای گوناگون استفاده می کنند. البته خودروهایی که به سیستم های صوتی قدرتمند مجهز هستند، حتما باید به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای راه اندازی این سیستم های صوتی از باتری هایی با آمپراژ بالاتر از حد معمول استفاده کنند.

 

 

علاوه بر امپراژ باتری توجه به اندازه ی باتری خودرو نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که هنگام انتخاب باتری باید به آن توجه داشت. زیرا باتری انتخابی برای یک خودرو نباید از محفظه ای که برای نگهداری آن در فضای داخلی خودرو در نظر گرفته شده است بزرگ تر باشد . در مجموع هنگام انتخاب باتری خودرو باید در کنار توجه به آمپراژ آن به اندازه ی کلی باتری نیز توجه ویژه ای داشت. 

تاریخ باتری

مورد بعدی توجه به تاریخ تولید باتری می باشد که می تواند به عنوان یکی از پارامترهای اصلی در انتخاب باتری محسوب شود.

در باتری های ساخت ایران معمولا تاریخ تولید باتری در شماره سریال آن قید شده است. به بیان دقیق تر دو رقم ابتدایی شماره سریال یک باتری ایرانی (دو رقم ابتدایی از سمت چپ) نشان دهنده ی سال ساخت آن باتری است. به عنوان مثال اگر دو رقم ابتدایی شماره سریال یک باتری خودرو ۹۴ باشد، به آن معنی است که باتری ایرانی مورد نظر در سال ۱۳۹۴ خورشیدی تولید شده است.

 

 

 

در مورد باتری های کره ای که طیف قابل توجهی از باتری های موجود در بازار ایران را تشکیل می دهند نیز قاعده کم و بیش به همین ترتیب است و شماره سریال باتری خودرو، مشخصات مربوط به سال ساخت آن را نشان می دهد. در اینجا نخستین رقم از سمت چپ شماره سریال باتری خودرو نمایان گر سال ساخت آن است. به عنوان مثال اگر این رقم ۶ باشد به آن معنی است که باتری مورد نظر در سال ۲۰۱۶ میلادی تولید شده است.

نکته ی جالبی که در رابطه با شرکت های سازنده ی باتری خودرو می توان به آن اشاره کرد این است که هیچ کدام از این تولید کننده  ها در اروپا حضور ندارند. در واقع به دلیل آن که فرایند ساخت باتری ارتباط پیوسته و مستمری با مواد مختلف شیمیایی دارد و این مواد ارتباط چندان مناسبی با محیط زیست برقرار نمی کنند، کشورهای حاضر در قاره ی سبز ترجیح داده اند تا سبزی قاره خود را با سیاهی تعویض نکرده و انحصار ساخت باتری را در اختیار کشورهای در حال توسعه یا جهان سومی قرار دهند.

به هر حال فارغ از این بحث ها اگر قصد انتخاب نمونه ی مناسبی از باتری خودرو در بازار ایران را دارید بهتر است نمونه های ساخت چین و ترکیه را فراموش کرده و به سراغ باتری های تولیدی ایران یا کره بروید.

در حال حاضر شرکت های مختلفی نظیر صبا، سپاهان، برنا و برخی شرکت های مشابه به تولید باتری خودرو در ایران مشغول هستند و محصولات خود را تحت نام های گوناگونی به بازار عرضه می کنند. باتری های شاخص کره ای نیز اغلب با نام دلکور، پوما، جگوار، سوپر دیاموند، هانکوک، شارک و سایر موارد مشابه شناخته می شوند.

شاید انتخاب تنها چند نمونه باتری از میان نام های مذکور به عنوان باتری برتر کار چندان ساده ای نباشد. از همین رو تنها به همین بسنده می کنیم که به طور عمده باتری های ساخت ایران و کره کیفیت بهتری نسبت به نمونه های مشابه ساخت ترکیه یا چین دارند.

 

 

عوامل کاهنده عمر باتری خودرو

 

از جمله عواملی که می تواند در کاهش عمر باتری خودرو مؤثر باشد، بروز مشکلات فنی در برخی از قطعات خودرو است. از میان مهمترین قطعاتی که وجود ایراد در آنها قادر است موجب اختلال در کار باتری خودرو شود، می توان به دینام و استارت خودرو اشاره کرد. بروز مشکل در دینام خودرو، کاهش شارژ باتری را به همراه می آورد و اختلال در استارت نیز موجب کاهش عمر باتری خودرو می گردد. بنابراین در صورت مشاهده  کردن اختلال در دینام و استارت خودرو خیلی زود نسبت به رفع مشکل پیش آمده اقدام کنید. چرا که در غیر این صورت ممکن است خرج مضاعفی روی دست شما بماند و در کنار دینام یا استارت خودرو ناگزیر از تعویض باتری آن نیز بشوید.

در کنار موارد یاد شده حضور طولانی مدت در مکان های به شدت گرم یا بی اندازه سرد نیز در کاهش عمر باتری خودرو بسیار موثر است. به خصوص در آب و هوای سرد که ساز و کار باتری با اختلال و مشکلات قابل توجهی همراه می گردد.

 

 

 

لیست محصولات به تفکیک برند

بازگشت به لیست

پست های مرتبط