دانستنی‌ها

سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر

در خودروهایی که به سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر مجهز هستند راننده همانند سیستم کروز کنترل معمولی مقدار بیشینه سرعت مورد نظر را از طریق عملگرهای موجود تنظیم می کند.

سنسوری که در جلو خودرو قرار داده شده است ترافیک مسیر روبرو یا خودرو جلویی را شناسایی کرده و روی آن قفل می کند. این سنسور سپس میزان سرعت خودروی شما را با در دست می گیرد و معمولاً طوری آن را تنظیم می کند که همیشه ۲ الی ۳ ثانیه به خودروهای پیش رو فاصله داشته باشید.

کروز کنترل چیست

cpuخودرو با استفاده از داده های این سنسور میزان فاصله با خودروی جلویی و سرعت متناسب با آن را محاسبه می کند.

در صورتی که آن واحد چندین خودرو در محدوده پوشش دهی این رادار قرار داشته باشد این سیستم به صورت خودکار انتخاب می کند که کدام یک از آنها را دنبال کند.

به عنوان نمونه در صورتی که سرعت خودروی پیش رو کمتر باشد یا خودروی دیگری  به صورت ناگهانی در مسیر شما قرار بگیرد این سیستم به صورت خودکار سرعت خودروی شما را نیز متناسب به وضعیت سرعت آنها کم میکند.

کروز کنترل چیست

کروز کنترل تطبیق پذیر سیستم هوشمندی برای ایمنی خوردو است. در صورتی که در زمان استفاده از این سیستم به خودروی جلویی خیلی نزدیک شوید در ابتدا به شما هشدار داده و در ادامه و در صورت نیاز از ترمز استفاده می کند. برخی خودروسازان از لیزر برای این سیستم خود استفاده می نمایند و این در حالی است که برخی دیگر از سیستم های نوری دوربین دار استفاده می کند.

کروز کنترل تطبیق پذیر بدون توجه به تکنولوژی مورد استفاده در آن در روز و شب کار می کند اما توانایی های آن با توجه به شرایط جاده مانند باران سنگین، مه یا برف می تواند کاهش یابد.

تمام اجزای تشکیل دهنده کروز کنترل تطبیق پذیر از جمله سنسورها، پردازشگرها، دخالت فعال در گاز و ترمز – همگی برای ترمز اضطراری خودکار هم لازم هستند.

اگر فاصله خودرو با خودروی جلویی سریعاً در حال کم شدن باشد و راننده هیچ عکس العملی نشان ندهد، این سیستم به طور خودکار ترمز اضطراری می کند.

اما بر خلاف کروز کنترل فعال، در سیستم ترمز اضطراری خودکار که قابلیت تشخیص عابر پیاده را دارد، وجود دوربین یک امر ضروری است.

کروز کنترل چیست

ترمز اضطراری خودکار اولین گام است به سوی خودروهای تماماً خودران و این تنها با دهه ها کار برای پیشرفت سیستم های کروز کنترل میسر شده است.

استفاده از کروز کنترل مزایایی مانند تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز، جلوگیری از تجاوز ناخواسته سرعت از محدوده سرعت مجاز، افزایش و یا کاهش دقیق سرعت خودرو تنها با استفاده از کلیدهای واسط، کاهش نوسانات دریچه گاز و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و… را به ارمغان آورده است.

بازگشت به لیست

پست های مرتبط