دانستنی‌ها

کارخانه های تولید تایر خودرو در ایران

توليد تاير در ايران

توليد انواع تاير در ايران قدمتي در حدود 60 ساله دارد.

شرکت کیان تاير (لاستیک البرز)

اولين کارخانه توليدتايردر ايران در سال 1337 باسرمايه گذاري شرکت امريکايي B.F GOODRICH ، تحت عنوان کمپانی کيان تاير براي توليد انواع تاير  نخي باياس در تهران تاسيس گرديد.  این شرکت با ظرفيت اسمي 8000 تن در سال شروع به کار گردید.در سال 1380 نام  شرکت کيان تاير به نام لاستيک البرز تغيير يافت.
در طول اين مدت با اقدامات انجام شده جهت تجهيز و نوسازي ماشين­ آلات و اجراي طرح­هاي توسعه، اين شركت هم اكنون به توان توليدي معادل 28000 تن در سال دست يافته است.

شرکت ايران تاير

این شرکت با نام شركت جنرال تاير و رابر ايران در سال 1342 با همکاري و سرمايه گذاري شرکت GENERAL TIRE امريکا جهت توليد انواع تاير باياس نخي تاسيس گرديد.

شرکت لاستيک دنا

این شرکت نيز در سال 1353 با سرمايه گذاري شرکت BRIDGESTONE ژاپن توليد تايرهاي سواري باياس و راديال نخي را آغاز نمود.

 شرکت لاستيک پارس

این شرکت نیز در سال 1355 با همکاري و سرمايه گذاري شرکتPIRELLI ايتاليا با برنامه توليد انواع تايرهاي کشاورزي ، سنگين ، نيمه سنگين و سواري فعاليت خودرا آغاز نمود.

شرکت ايران ياسا

این شرکت با بيش از 40 سال تجربه در توليد انواع تايرهاي دوچرخه ، موتورسيکلت و قطعات لاستيکي ، فعاليت توليدي خود را  در سال 1347 با ظرفيت اوليه توليد 1000 تن در سال آغاز نموده است.

تولید تایر بعد از انقلاب

در سال هاي پس از انفلاب اسلامي ايران ، 5 شرکت ديگر از جمله لاستيک بارز ، آرتاويل تاير، لاستيک يزد ، کوير تاير و لاستيک خوزستان ، جهت توليد انواع تايرهاي باياس و راديال نخي و سيمي ، هر يک با ظرفيت هاي اوليه 25000 تن در سال با سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي ، بانکهاي دولتي و ساير شرکت هاي سرمايه گذاري داخلي و همکاري و انتقال تکنولوژي و فن آوري از ساير شرکت هاي داخلي توليد کننده تاير، فعاليت توليدي خود را آغاز نمودند. توليد واقعي تاير و محصولات وابسته آن توسط توليد کنندگان داخلي کشور در اوائل انقلاب در حدود 34000 تن در سال بوده و پس از انقلاب در سال 1380 به 172000 تن در سال و تا پايان سال 1386 ، بالغ بر 240،000 تن در سال گرديده است.

مجمتع صنايع لاستيك كرمان(بارز)

مجمتع صنايع لاستيك كرمان در سال 1372 و با انتقال دانش فني بريجستون از طريق شركت دنا و با ظرفيت اسمي 31000 تن در سال به بهره­ برداري رسيد. اين شركت در سال‌هاي اخير با سرمايه­ گذاري­هاي موثر در توليد تايرهاي راديال سواري، ظرفيت خود را تا 40000 تن در سال افزايش داده است.

مجتمع صنایع لاستیک یزد

بهره ­برداري از مجتمع صنايع لاستيك يزد جهت توليد تاير و تيوپ دوچرخه و موتورسيكلت با دانش فني كشور ژاپن و در زمينه توليد تاير سواري از شركت كيان تاير در سال 1374 آغاز گرديد. ظرفيت اسمي اين مجتمع در حال حاضر معادل 7500 تن تاير سواري، موتورسيكلت و دوچرخه در سال مي­باشد.

مجتمع صنعتی آرتاویل

اين شركت در سال 1375 به منظور توليد انواع تاير و با ظرفيت اسمي 25500 تن در سال به بهره­ برداري رسيد. فناوري توليد تايرهاي باياس و راديال بلت نخي اين شركت از لاستيك دنا و تايرهاي سواري بلت سيمي آن از شركت TRI روسيه دريافت شده است.

کویر تایر

 
شركت كوير تاير در سال 1377 و با ظرفيت اسمي 25500 تن در سال با دانش فني انتقال يافته از شركت پارس تاير و ماتادور اسلواكي به بهره ­برداري رسيد.اين شركت هم اكنون تايرهاي راديال نخي و استيل بلت سواري و تايرهاي سنگين توليد مي­ نمايد.

ترک ایران توسط 4 شرکت بزرگ توليد کننده تاير در دنيا

در قبل از انقلاب اسلامي 4 شرکت بزرگ توليد کننده تاير در دنيا با سرمايه گذاري و مشارکت و انتقال فن آوري در داخل کشور فعاليت مي کردند. پس از انقلاب اسلامي ابتدا شرکت هاي امريکايي ، سپس پيرلي ايتاليا و در نهايت شرکت بريجستون ژاپن کشور را ترک کردند و شرکت ها ملي شده و توسط مديران و متخصصان داخلي اداره گرديدند. ارتباط انتقال فن آوري تا مدتها با شرکت هاي بزرگ قطع بود . از اوائل ده ی هفتاد به تدريج ارتباطات در سطح محدودي برقرار گرديد و تعدادي از شرکت ها توانستند به مرور زمان ابتدا فن آوري توليد تايرهاي راديال سواري با کمربند سيمي و جديداً فن آوري تايرهاي سنگين راديال تمام سيمي را اخذ کرده و موفق به توليد تايرهاي نسبتاً پيشرفته شوند.

اخذ فن آوري از شرکت هاي خارجي

در شرايط فعلي شرکت هاي گروه صنعتي بارز ، کوير تاير، دنا، آرتاويل تاير و يزد تاير با اخذ فن آوري از شرکت هاي خارجي نظير continental آلمان ، ماتادور اسلواکي ، مارانگوني ايتاليا ، دنلوپ افريقاي جنوبي، وردشتاين هلند تايرهاي سواري راديال توليد و نياز خودروسازان داخلي را تامين نمايند. گروه صنعتي بارز نيز تنها توليد کننده تايرهاي سنگين راديال با فن آوري شرکت continental آلمان است.

ظرفيت اسمي کارخانجات

ظرفيت اسمي کارخانجات توليد کننده تاير در شرايط فعلي حدود 300،000 تن در سال است که در صورت تحقق پروژه هاي طرح و توسعه مورد نظر در چند سال آتي به ظرفيت 450،000 تن در سال دست خواهند يافت و امکان توليد تايرهاي سواري و وانتي پيشرفته را به دست خواهند آورد.
بازگشت به لیست

پست های مرتبط