دانستنی‌ها

لاستیک دور سفید

لاستیک دورسفید

 

لاستیک های Whitewall یا لاستیک های دور سفید لاستیک هایی هستند که دارای یک نوار یا دیواره جانبی کامل از لاستیک سفید هستند. این تایرها معمولاً از اوایل دهه 1900 تا اواسط دهه 1970 استفاده می شدند.

استفاده از لاستیک سفید برای تایر به یک شرکت کوچک تولید لاستیک در شیکاگو به نام Vogue Tire and Rubber Co برمیگردد که آنها را برای کالسکه های  اسب و کالسکه های موتور دار در سال 1914 ساخته است.

لاستیک های اولیه اتومبیل از لاستیک طبیعی خالص و با مواد شیمیایی مختلفی که در ترکیبات آج مخلوط شده اند ساخته شده اند تا باعث سایش بهتر شوند.  بهترین آنها اکسید روی بود ، یک ماده سفید خالص که باعث افزایش کشش می شود و همچنین کل تایر را سفید می کند. با این حال ، لاستیک سفید مقاومت کافی را نداشت ، بنابراین کربن سیاه به لاستیک اضافه شد تا عمر آج بسیار افزایش یابد. استفاده از کربن سیاه فقط در آج ، لاستیک هایی با دیواره های جانبی داخلی و خارجی از لاستیک سفید تولید می کند. بعداً لاستیک های کاملاً مشکی در دسترس قرار گرفتند ، دیوارهای کناری سفید هنوز هم با لایه ای لاستیکی تا حدودی نازک و سیاه رنگ پوشیده شده اند. اگر دیواره خراش کوچکی بر میداشت سفیدی آن مشخص می شد.

لاستیک های سیاه هم به دلیل استفاده کربن بیشتر و هم برای حفظ ظاهر تمیز نسبت به لاستیک های سفید برتری یافتند. معمولاً از دهه 1930 از زمانی که لاستیک های مشکی در دسترس قرار گرفتند ،در بسیاری از اتومبیل های لوکس نصب می شدند.

در اواخر دهه 1920 ، دیوارهای سفید براق در تضاد با محیط تاریک ، یک ویژگی شیک اما با نگهداری بالا در نظر گرفته شد. محبوبیت دیوارهای سفید به عنوان یک آپشن در طول دهه 1930 افزایش یافت. در 6 آوریل 1934 ، فورد لاستیک های دیواره سفید  را به عنوان آپشن لوکس در تمام اتومبیل های جدید خود معرفی کرد.

تایرهای پهن سفید از اوایل دهه 1950 به محبوبیت خود رسیدند ولی در سال 1968 دیگر به روی شورلت کوروت لاستیک دیواره سفید نصب نمی شد بلکه آن را با لاستیک هایی با دور سفید یا قرمز عرضه کرده بودنند.

لاستیک های دیوار سفید یک طرفه تا دهه 1970 همچنان گزینه مطلوبی باقی مانده و به عنوان یک نشان برجسته از “تجمل سنتی” در آمد.

اگرچه دیوارهای سفید عریض به عنوان گزینه کارخانه ای در اتومبیل های مدرن عملاً وجود ندارند ، اما هنوز هم به صورت بایاس و رادیال  به صورت اختصاصی توسط کارخانه هایی مانند Coker Tire و Vogue Tyre  ساخته می شوند.

آخرین اتومبیل موجود در انگلستان با لاستیک های دور سفید  کیا پراید بود. 

بازگشت به لیست

پست های مرتبط