دانستنی‌ها

معرفی آلفارمئو جولیتا و تایر مناسب آن

معرفی آلفارمئو جولیتا
آلفارومئو جولیتا (Alfa Romeo Giulietta) یک هاچبک ایتالیایی که اولین نسل آن از سال ۲۰۱۰ تولید شده است؛ این خودرو درکلاس خودروهای کامپکت قرارگرفته است. واردات این خودرو از سال 2010 به کشورمان آغاز شد و به خاطر کیفیت بالا و تبلیغات زیاد با استقبال فراوانی از سوی مشتریان روبرو شد.
پیشرانه 
با باز کردن کاپوت این خودرو با نوشته بزرگ Multi Air Turbo Benzina  بر روی کاور موتور این هاچبک ایتالیایی مواجه می‌شوید که به معنای پیشرانه بنزین سوز مجهز به  توربو شارژ و سیستم مالتی ایر است. در این سیستم ، سوپاپ‌های ورودی سوخت به موتور، از نوع شیر الکترومکانیکی هستند که زمان و میزان باز و بسته شدن آن‌ها به‌صورت کاملاً هوشمند و از طریق سیستم خودرو کنترل می‌شود. در رانندگی معمولی این سوپاپ‌ها کمتر باز و بسته می‌شوند تا مصرف سوخت خودرو کاهش یابد، اما با فشار دادن ناگهانی پدال گاز سوپاپ‌ها مدت‌زمان بیشتری بازمی‌مانند و نتیجه این کار شتاب گیری بهتر خودرو است.
بررسی مصرف سوخت
مصرف سوخت شهری
7.8  لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر
4.6  لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سئخت ترکیبی
   5.8  کیلومتر در هر 100 کیلومتر
حجم باک
 60  لیتر
استاندارد آلایندگی
استاندارد یورو 5
میزان تولید CO2
134  گرم در هر 100 کیلومتر
استاندارد تصادف
5  ستاره ایمنی
سیستم تعلیق 
سیستم تعلیق جولیتا در جلو از نوع مک فرسون است که در آن از آلیاژهای سبک استفاده شده‌ است. این سیستم علاوه بر راحتی مناسب ، به کمک سیستم مولتی لینک محور عقب، پایداری و فرمان پذیری مناسبی را در پیچ ها ارائه می دهد و حداقل در میان هم رده های قیمتی خود در بازار کشور ما، یک سر و گردن بالاتر از همه ظاهر می شود.
بررسی ترمز ها
در مدل فول آپشن آلفارومئو جولیتا، سیستم ترمز برمبو باعث می شود در هر سرعتی با اطمینان خاطر پا را بر روی پدال ترمز قرار دهید که البته، باید در هزینه  کردن برای تعویض لنتهای گران قیمت آن که بچسب قیمتی نزدیک به 9 میلیون تومان برای 2 محوردارند، سوت کشیدن ترمز ها امری مرسوم در جولیتا محسوب می شود. شتاب خوب، فرمان پذیری عالی و ترمز های بی نقص سواری دلچسبی از جولیتا به نمایش می گذارند.
سیستم تنظیم حالت رانندگی آلفا DNA
 آلفارومئو جولیتا مجهز به سیستم تنظیم حالت رانندگی DriveMode پیشرفته موسوم به آلفا DNA است. DNA مخفف سه حالت رانندگی برای این سیستم به نام های Dynamic، Natural و All Weather است که به‌ترتیب معادل حالات اسپرت، نرمال و برفی در سایر خودروها هستند.
در حالت Dynamic خودرو در حالت اسپرت قرار گرفته و در این شرایط بوست توربو افزایش یافته و دنده ها در دور موتور بالاتر تعویض می‌شوند و گیربکس واکنش بیشتری به پدال گاز داشته و عملیات دنده معکوس سریع‌تر رخ می دهد. وقتی خودرو در حالت Dynamic قرار داشته باشد، یک ویژگی ایمنی دیگر به نام سیستم پیش‌فعال‌سازی ترمزها    (Pre-Fill) نیز وارد مدار می‌شود. سیستم مذکور، با بازخوردهایی که از سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC) می‌گیرد، قادر است موقعیت‌های خطرناک را شناسایی و قبل از اینکه راننده پدال ترمز را فشار دهد، ترمزها را فعال کند.
در حالت Natural خودرو در حالت معمولی رانندگی روزمره قرار میگیرد.
حالت All Weather  نیز برای شرایط رانندگی و هنگامی که جاده لغزنده است مورد استفاده قرار میگیرد.
Dynamic = D
حالت رانندگی اسپرت
Natural = N
حالت رانندگی معمولی
All Weather = A
حالت رانندگی زمستانی
بررسی کابین و امکانات رفاهی آلفارومئو جولیتا
محصولات ایتالیایی، از البسه گرفته تا غذا ها و البته خودرو های تولید این کشور، به ریزه کاریها مشهورند. در هر قسمت از این خودرو با ریزبینی هایی در امر طراحی و مونتاژ روبرو خواهید شد؛ کابین جولیتا نیز از این امر مستثنا نیست و ترکیب های رنگی مورد استفاده، نوع دوخت و چرم بکار رفته، فونت های ایتالیایی در بخش های مختلف کابین و چینش ادوات همگی یاداور این موضوع خواهند شد که با یک محصول ایتالیایی طرف هستید.
فضای کابین برای سرنشینان جلو مطلوب است ولی ردیف دوم این خودرو فضای زیادی در اختیار شما قرار نمی دهد. از جمله امکانات رفاهی آلفارومئو جولیتا میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما 2 تکه، گرمکن و تنظیم برقی صندلی های ردیف جلو، کروز کنترل، سیستم خاموش و روشن‌شدن اتوماتیک خودرو در ترافیک  (Stop & Start)، سیستم مالتی مدیا چندکاربره در کنار سیستم صوتی با برند تجاری مشهور  اشاره کرد.
جولیتا های تولید سال 2014 تا 2016 موجود در ایران، سفارش کشور آلمان بوده و مدل های تولید 2017 سفارش کشور امارات هستند؛ به جهت تشابهات بیشتر آب و هوایی کشور امارات و ایران، مدل های 2017 سازگاری بهتری با شرایط اقلیمی آب و هوای ایران دارند.
امکانات رفاهی کابین آلفارومئو جولیتا
کیسه هوا
کیسه هوای سرنشنان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده ای
سیستم صوتی
سیستم صوتی Hi-Fi مجهز به آمپلی فایر Bose و 8 بلندگو (سفارشی) – بلوتوث – قابلیت پخش CD و MP3 – قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان
سایر تجهیزات
پیشرانه توئین توربو مجهز به سیستم مولتی ایر – آلفا DNA (امکان انتخاب و تنظیم خودرو با شرایط رانندگی به دلخواه راننده: اسپرت، نرم و زمستانی) – جعبه دنده 6 سرعته خودکار دو کلاچه و پدال پشت فرمان – سیستم Microhybrid Start and Stop – چراغ مه‌شکن جلو و عقب – چراغ عقب LED – شیشه بالابر one touch – صندلی‌های تاشو ردیف عقب – رینگ آلومینیومی – ریموت کنترل – صفحه نمایش اطلاعات خودرو – روکش چرمی صندلی به همراه گرمکن – آینه داخلی فتوکرومیک حساس به نور – آینه‌های بیرونی برقی گرمکن‌دار فتوکرومیک حساس به نور با قابلیت تاشو برقی – سقف کشویی شیشه‌ای پانوراما – سنسور نور چراغ‌ها – تنظیم خودکار چراغ‌ها با زاویه فرمان مجهز به زنون و LED و سیستم شستشو – سیستم Blue&Me – فرمان برقی تلسکوپی بشکن با روکش چرم با قابلیت تنظیم سیستم صوتی – سنسور پارک – تهویه مطبوع خودکار با قابلیت تنظیم دما به صورت مجزا برای سرنشینان جلو – 5 ستاره ایمنی – کروز کنترل – رینگ 18 اینچی به صورت سفارشی – صفحه نمایشگر چند منظوره به صورت سفارشی
مزایای آلفارومئو جولیتا
1 – ایمنی بالا
از مهم ترین مزایای این خودرو میتوان به ایمنی بالای جولیتا اشاره کرد.این خودرو با بهره گیری از سیستم هایی از جمله کنترل پایداری الکترونیکی (DSC)، کنترل دینامیک خودرو (VDC)، کنترل لغزش (ASR)، کنترل سرعت موتور (MSR)، تعدیل گشتاور (DST) و کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) میتواند در بسیاری از شرایط سخت و پیش‌بینی نشده، پایداری خود را حفظ کند.
در هنگام تصادف نیز 6 ایربگ 10 نقطه‌ای از جان سرنشینان حفاظت خواهند کرد. بنابراین، ایمنی مناسب را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین مزایای آلفارومئو جولیتا محسوب کنیم.
جالب است بدانید که آلفارومئو جولیتا جزو معدود خودروهایی است که در طی یک نسل حیات خود، دوبار در موسسه Euro Ncap تحت تست تصادف قرار گرفته که نتیجه تست اول در سال 2010 کسب 5 ستاره ایمنی بوده است، اما تست دوم که در سال 2017 انجام شده، به‌دلیل سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین، تنها 3 ستاره را برای این خودرو در پی داشته است.
2 – آپشن های زیاد و قابل قبول
بیشتر جولیتاهایی که وارد ایران شده اند از نوع فول آپشن هستند که امکانات راضی کننده ای به همراه دارند.
از جمله مهمترین این امکانات عبارتند از سقف پانورامای دوتکه، سیستم کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، چراغ‌های جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک، چرخش لنز چراغ‌ها در پیچ (AFS) و چراغ‌شور، سنسور نور، سنسور باران، سیستم استارت–استاپ اتوماتیک پیشرانه در ترافیک (Stop & Start)، درایومد سه‌حالته آلفا DNA و… هستند.
3 –  عملکرد خوب ترمزها
یکی از مزایای جولیتا سیستم ترمز آن است که با استفاده از دیسک‌های خنک‌ شونده در چرخ‌های جلو، دیسک‌های ساده چرخ‌های عقب و سیستم هایی مثل ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA) و کنترل ترمز در پیچ‌ها (CBC)، به‌خوبی از پس وزن 1290 کیلوگرمی این خودرو برمی‌آید و در شرایط اضطراری راننده را کمک می‌کند. برخی از نسخه‌های این خودرو نیز مجهز به کیت ترمز برمبو هستند.
4 – رانندگی لذت‌بخش 
آلفارومئو جولیتا به واسطه سیستم های پیشرفته ازجمله تزریق مستقیم سوخت، کنترل الکتروهیدرولیکی سوپاپ‌ها (Multi Air) و توربوشارژر در موتور و همچنین جعبه دنده دوکلاچه سریع خود، قوای محرکه بسیار سرحالی دارد و در هیچ شرایطی راننده خود را ناامید نمی‌کند. به‌طوری که اگر برای اولین بار پشت فرمان این خودرو بنشینید، باور نخواهید کرد که موتور این خودرو تنها 1.4 لیتر حجم دارد.
معایب آلفارومئو جولیتا
1 – استهلاک بالا و گرانی قطعات
آلفارومئو جولیتا در کنار رانندگی لذت بخش و پیشرانه مدرن خود هزینه های نگهداری زیادی دارد. اگر مالک این هاچبک تند و تیز هستید باید  از آن در مقابل خطراتی همچون بنزین بی کیفیت داخلی، روغن موتورهای تقلبی و قطعات بی کیفیت مراقبت کنید. با توجه به گیربکس دوکلاچه خشک و حساس این خودرو در صورتی نکاتی مثل عدم شروع حرکت بدون فشال پدال گاز را رعایت نکنید، محکوم به پرداخت هزینه های سنگین تعمیر آن خواهید شد.
2 – خدمات پس از فروش محدود
شرکت آلفا موتور عاملیت فروش و خدمات پس فروش جولیتا در ایران است که نمایندگی های زیادی در کشور ندارد و با توجه به عدم واردات این خودرو به کشور عاملیت های این شرکت محدودتر شده است. با توجه به این که جولیتا خودرویی با پیچیدگی فنی بالاست اکثر تعمیرکاران متفرقه توانایی تعمیر این خودرو را ندارند. بنابراین محدودیت خدمات پس از فروش را می‌توان یکی از معایب این خودرو به شمار آورد.
3 – دید ناکافی به عقب
به واسطه وجود تجهیزاتی مانند دوربین دنده عقب شاید این مورد را نتوان عیب بزرگی برای این خودرو دانست. اما باید قبول کرد که محدودیت دید عقب برای راننده های کم تجربه و تازه کار میتواند استرس زا و دردسر ساز باشد.

تایر مناسب :

سایز فابریک : 205/55/16

سایز پهن 1 : 215/55/16

سایز پهن 2 : 225/55/16

بازگشت به لیست

پست های مرتبط