دانستنی‌ها

معرفی تیبا و تایر مناسب آن

تیبا

معرفی تیبا

تیبا خودرو ملی سایپا  می باشد که در حقیقت می‌توان آن را نسخه بروزشده و بروز شده پراید دانست. ساختار تیبا از سه خودرو پراید، کیا ریو و تندر 90 تشکیل شده و هرکدام از قطعات این خودرو با سه محصول یاد شده مشترک هستند. نام اولیه این خودرو در ابتدا مینیاتور نام داشت و بعد از مدتی سایپا تصمیم گرفت خودرو ملی اش را با نام تیبا به بازار عرضه کند. طراحان سایپا برای خلق تیبا از هاچ‌بک مشهور ایتالیایی یعنی لانچیا اپسیلون الهام گرفتند و این الگوبرداری در نمای جلو تیبا به وضوح مشخص است. سایپا برای قوای فنی تیبا از نسخه حجیم شده موتور پراید استفاده کرده که با نام M15 شناخته می‌شود. این پیشرانه به واسطه سیستم هشت سوپاپه چندان پیچیده نیست. از سوی دیگر راندمان موتور M15 نیز در حد متوسطی بوده و به نوعی پیشرانه‌ای قدیمی محسوب می‌شود.

سال 1389 خودروی تیبا به عنوان اولین خودروی ایرانی سایپا با یک طراحی اختصاصی رونمایی شد که از همان سال باوجود شعار آهوی زیبای ایرانی، نقدهای زیادی به طراحی این خودرو وارد شد که با کمی خلاقیت بیشتر می توانستند ظاهری جذاب تر برای تیبا ارائه دهند. با این حال خودروی تیبا به عنوان یک پراید ارتقا یافته، دومین خودروی ارزان قیمت کشور لقب گرفت و از همین رو با چشم پوشی از طراحی ظاهری نه چندان جذاب آن، توانست آمار فروش فوق العاده زیادی را به نام خود ثبت کند.

داخل تیبا

تیبا به عنوان یک خودروی ارتقا یافته از پراید، پیشرفت های خوبی در داخل کابین داشته و به عنوان ارزان ترین خودروی فعلی بازار کشور هم می تواند یک طراحی رضایت بخشی داشته باشد.

طراحی تیبا

طراحی خودروی تیبا هنگام معرفی و جذابیت نه چندان بالای آن انتقادهای زیادی به همراه داشت، اما تمامی این نواقص را پای بی تجربگی سایپا در زمینه طراحی خودروهای اختصاصی گذاشتند و خودروی تیبا به عنوان اولین محصول سایپا با طراحی اختصاصی راهی بازار شد. اکنون می بینیم که محصولات جدید سایپا در زمینه طراحی پیشرفت های بسیار خوبی داشته و شاهد طراحی جذاب تری برای محصولات جدید آن هستیم.

تایر مناسب تیبا :

سایز فابریک 175/70/13 

سایز پهن 185/70/13

بازگشت به لیست