دانستنی‌ها

معرفی لکسوس NX200 و تایر مناسب آن

لکسوس NX200

خودرو لکسوس NX یکی از مواردی است که از همان ابتدای ورودش به بازار ایران مورد توجه مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفت. زیرا با قیمتی کمتر نسبت به رقبای اروپایی خود امکانات و مشخصات فنی قابل توجهی را به دارندگانش عرضه می‌کرد.

اما با تغییر در معادلات بازار این کراس‌اوور ژاپنی نیز مانند دیگر خودروها دستخوش تغییرات قیمتی شد و با جهش ناگهانی، به کانال یک میلیارد تومانی‌ها وارد شد. لکسوس NX در دو تیپ بنزینی و هیبریدی عرضه شد.  تقریباً همزمان با بازار جهانی، به بازار ایران نیز راه پیدا کرد که همین موضوع برگ برنده‌ای برای آن به‌شمار می‌رود زیرا طیف گستردتری از خریداران را شامل می‌شود.

تاریخچه

لکسوس که همان برند لوکس «تویوتا» به‌شمار می‌رود، با بهرمندی از پلت‌فرم محصولات برند تویوتا، محصولی لوکس‌تر و باکیفیت‌تر را به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. بر این اساس کمپانی لکسوس در سال ۲۰۱۴ با معرفی کانسپت NX در نمایشگاه خودرو پکن، نوید عرضه محصولی جدید را به مخاطبان خود داد. نسخه تولید NX، که بر اساس پلت‌فرم تویوتا RAV4 توسعه یافته است، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی وارد شد. طراحی جدید این خودرو سبب تحولاتی اساسی در روند طراحی محصولات این برند لوکس ژاپنی شد. از این رو چند ماه پس از آغاز عرضه جهانی، شرکت «ایرتویوتا» توانست این محصول جدید را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار ایران وارد کند که به دلیل طراحی خاص و منحصر به فردی که داشت، مورد توجه فراوان مصرف کنندگان قرار گرفت.

نگاهی به طراحی ظاهری

همان‌طور که قبل تر گفته شد، طراحی NX یک سنت‌شکنی در این برند ژاپنی به‌شمار می‌رود. زیرا تا قبل از این شاهد استفاده از طرح‌های ساده بودیم که نظر افراد میان‌سال را بیشتر به خود جلب می‌کرد. اما اکنون لکسوس با بهره‌گیری از طرح‌های مدرن ، قصد دارد طیف وسیع‌تری از مخاطبان را پوشش دهد. زیرا محصولات جدید برند لکسوس توانایی این را دارند که در نگاه نخست توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند.

NX نیز مانند دیگر محصولات لکسوس با پکیج F-Sport نیز عرضه شد که ظاهری تهاجمی‌تر و روحیه‌ای اسپرت‌تر دارد. از تفاوت‌های ظاهری این نسخه، می‌توان به سپرهای بلندتر، مه‌شکن‌های بزرگ‌تر، جلوپنجره مشبک، رینگ‌های اسپرت آلومینومی و آینه‌های مشکی کربنی اشاره کرد.

مهمترین مشخصه در نمای ظاهری لکسوس NX200t، خطوط تندوتیزی است که در سراسر بدنه نقش بسته است. این رویه در طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره نیز دیده می‌شود. در نمای کناری پنل درها و گلگیرهای حجیم ظاهری عضلانی را برای این خودرو بوجود آورده است. درحالی که شیشه‌های کناری نسبتاً کوچک یکی دیگر از مواردی است که ظاهری خاص را در این خودرو بوجود آورده است.

نمای عقب لکسوس  NX200t ، برخلاف بخشهای دیگر، از طرحی ساده‌تری برخوردار است اما با این حال، ردپای خطوط تندوتیز در این بخش هم مشاهده می‌شود. چراغ‌های بارک و کشیده ای که ظاهری مثلثی دارند، دارای گرافیک ساده ای است که هنگام روشن شدن در شب به‌ خوبی نمایانگر این خودرو است.

همچنین چراغ‌های ترمز در این چراغ به‌وسیله ۳ عدد لامپ LED روشن می‌شوند که ممکن است در نگاه نخست موجب تعجب شوند، چون آنقدر کوچک هستند که در مقایسه با ابعاد کلی چراغ‌ها، به چشم نمی آیند. همچنین، میزان نوردهی آن‌ها کاملاً مناسب به‌نظر می‌رسند. سپر بلندی که در نسخه اف اسپرت مشاهده می‌شود، در قسمت پایین آن دیفیوزری نقره‌ای رنگ وجود دارد که ظاهری اسپرت و مهیج را بوجود آورده است.

همچنین دو خروجی اگزوز، که در دو سوی دیفیوزر نصب شده‌اند، تنها مخصوص نسخه بنزینی هستند و در نسخه هیبریدی شاهد آنها نخواهیم بود.

با وارد شدن به کابین لکسوس NX200t با طراحی شلوغ و درهمتنیده مواجه خواهید شد که ممکن است از نظر بسیاری از مخاطبان خوشایند به‌نظر نیاید. همچنین طراحی کابین آن در مقایسه با طراحی ظاهری چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد اما به‌خاطر وجود متریال باکیفیت و دقت مونتاژ بالا می‌توان طراحی آن را مناسب ارزیابی کرد.

فرمان این خودرو بسیار شبیه با دیگر محصولات لکسوس هست که با پوشش چرمی و کلیدهای کنترلی سعی در ایجاد رفاه برای راننده دارد. این موضوع غیرقابل انکار است که لکسوس با هدف رقابت با برندهای اروپایی نظیر ب‌ام‌و، پورشه و مرسدس بنز به بازار جهانی وارد شده است. از این‌رو با مقایسه فضای داخل کابین با رقبای اروپایی می‌توانیم دریابیم که همچنان فاصله‌ای میان آنها وجود دارد. زیرا قطعات نصب‌شده برروی داشبورد لکسوس NX200t به‌گونه‌ای اغراق‌آمیز طراحی شده‌اند. هرچند لکسوس با قرار دادن یک ساعت عقربه‌ای آنالوگ در وسط کنسول سعی بر این دارد که فضای داخل کابین را لوکس نشان دهد. همچنین همانند دیگر خودروسازان اروپایی، صفحه‌نمایشگر لمسی آن که با ظاهری شبیه به تبلت در بالاترین قسمت داشبورد قرار دارد خودنمایی می‌کند.

فضای کلی کابین با وجود ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه و همچنین فاصله محوری ۲۶۵۹ میلی‌متری چندان بزرگ و جادار نیست. از طرفی صندلی‌های اسپرتی که در نسخه اف اسپرت به‌کار رفته، برای افراد دارای جثه‌ی بزرگ ، شاید چندان کارآمد نباشند. اما دور از انصاف است که به راحتیِ صندلی‌های این خودرو اشاره نشود.

نکته جالب توجه در کنسول میانی لکسوس NX200t حذف جوی‌استیک و کلیدهای کنترلی است که به‌جای آن Track Pad وظیفه هدایت سیستم اطلاعات و سرگرمی را برعهده دارد.

سیستم صوتی به‌کار رفته در این خودرو ، برند مشهور لوینسون است. این سیستم صدایی شفاف با وضوح بالا را به‌وسیله ۱۴ بلندگو به سرنشینان ارائه می‌کند. اما اگر در مقام مقایسه بخواهیم با سیستم صوتی به‌کار رفته در خودروهای اروپایی نظیر هارمن کاردون مقایسه کنیم، باید بگویم که یک رده پایین‌تر از آن‌ها است.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها لکسوس NX200t

لکسوس NX200t یکی از خودروهایی است که، به‌واسطه تنوع زیاد در تیپ‌بندی آپشن، حواشی متعددی را در بازار تجربه کرده است. به همین‌ دلیل این خودرو در بازار با تعداد کلیدهایش شناخته می‌شود.

خودرویی که ما در این مقاله با آن سروکار داریم از نوع ۷ کلید بوده که از امکانات رفاهی فراوانی برخوردار است. در واقع این نسخه یکی از کامل‌ترین نمونه‌های واردشده به بازار ایران به‌شمار می‌رود.

از امکانات و آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل اتوهلد، کروز کنترل هوشمند، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، تهویه دوگانه اتوماتیک و دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد.همچنین سیستم هشدار نقطه کور، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، گرم‌کن فرمان، درِ صندوق عقب برقی، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، حافظه صندلی راننده، بلوتوث، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی به‌صورت برقی و پد لمسی کنسول میانی در این خودرو تعبیه شده است.فرمان برقی، تودوزی چرم، سقف پانوراما، خروجی تهویه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی فرمان و سیستم پیشگیری از تصادف هم در این کراس اوور لوکس ژاپنی دیده می شود.

مشخصات فنی NX با پیشرانه توربو

همان‌طور که گفتیم لکسوس NX با دو نوع پیشرانه به بازار جهانی عرضه شده که هر دو نسخه به بازار ایران راه پیدا کرده است.

مدل نخست، لکسوس NX200t است که به یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به سیستم  توربو شارژر است. می‌تواند نیرویی معادل ۲۳۵ اسب‌بخار قدرت در ۴۸۰۰ دور در دقیقه و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۶۵۰ دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو به‌وسیله جعبه‌دنده ۶ دنده اتوماتیک تیپ‌ترونیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

شتاب صفر تا صد این خودروی ۱۸۳۷ کیلوگرمی حدود ۷ ثانیه است که در مقایسه با ابعاد و وزن خودرو مناسب به‌نظر می‌رسد.

اما نسخه دوم این خودرو که با نام NX300h ، از موتور مشابه با تویوتا کمری هیبریدی که از یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی ۲٫۵ لیتری با توان ۱۵۵ اسب‌بخار و دو موتور الکتریکی تشکیل شده است بهره می برد.در این خودرو از دو موتور برقی یکی با قدرت ۶۸ اسب‌بخار و یکی نیز با قدرت ۱۴۳ اسب‌بخار استفاده شده است و مجموع قدرت تولیدی توسط سیستم هیبریدی این خودرو نیز به ۱۹۷ اسب‌بخار می‌رسد که NX300h را قادر می‌سازد در ۹.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. گیربکس اتوماتیک CVT در این خودرو وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را برعهده دارد.

تجربه رانندگی با لکسوس NX200t

با نشستن پشت فرمان لکسوس NX حس و حال یک خودروی اسپرت را دریافت خواهید کرد. گویی پشت فرمان سدانی اسپرت نظیر سری IS نشسته‌اید، با این تفاوت که ارتفاع قرارگیری راننده نسبت به زمین کمی بالاتر درنظر گرفته شده است.

نکته دیگری که در لکسوس NX دیده می شود، سواری نرمی است که به غیر از آن هم انتظار نمی‌رود، زیرا بسیاری از علاقه‌مندان به این برند، لکسوس را به آسایش و راحتی می‌شناسند و این موضوع یکی از مشخصه‌های اصلی این خودرو به‌شمار می‌رود.

از آن‌جایی که این خودروی F-Sport  است، دارای سیستم تعلیقی خشک‌تر از نمونه استاندارد می باشد. زیرا در این خودرو همه چیز به‌گونه‌ای طراحی شده که تجربه‌ای اسپرت از راندن یک کراس‌اور لوکس تداعی شود. به همین دلیل ممکن است در برخی مواقع تکان‌های عرضی درون کابین احساس شود.

همچنین عملکرد خوب ترمزها در این خودرو از نکات بارزی است که می‌تواند این اطمینان را به راننده بدهد که در صورت لزوم پدال گاز را تا جای ممکن فشار دهد.

شاید بتوان گفت که یکی از نکات منفی در این خودرو را دید نسبتاً کم از محیط اطراف برشمرد که به‌واسطه شیشه‌های کوچک بوجود آمده است. اما به‌لطف سامانه‌های کمک‌راننده، نظیر انواع رادارها و دوربین ۳۶۰ درجه، این نقص تاحدودی برطرف شده است.

تایر مناسب لکسوس NX200 : سایز فابریک 235/55/18 می باشد.

بازگشت به لیست