دانستنی‌ها

معرفی لیفان X60 و تایر مناسب آن

لیفان X60

در کلاس کراس‌ اورهای کامپکت چینی بازار ایران، لیفان X60 از فروش بالایی برخوردار است. در این مطلب به بررسی جامع لیفان X60، همراه با بررسی توانایی‌های فنی و رفاهی خودرو در مقاسیه با رقبا، نظیر ام‌وی‌ام X22، هاوال H2 و هایما S5 می‌پردازیم.

گروه لیفان، یکی از شرکت‌های با سابقه در صنعت خودرو و موتورسیکلت چین‌ است. سال ۱۹۹۲، با سرمایه اولیه‌ی ۲۰۰ هزار یوآن (۳۰ هزار دلار)، شرکت موتورسیکلت‌سازی لیفان شکل گرفت و به سرعت، با ساخت پیشرانه‌ی خودرو، توسعه پیدا کرد.

طراحی ظاهری و بدنه

تقریبا از سال ۱۳۹۶ به بعد، تمامی نمونه‌های لیفان X60 که در ایران عرضه شدند، بروزرسانی شده و دارای جلو پنجره‌ی مدل ۲۰۱۵ هستند. این نسخه، با خطوط عمودی کروم و براق در فضای بین چراغ‌ها، با تفاوت واضحی نسبت به نسخه‌ی قدیمی که از خطوط افقی استفاده می‌کرد، قابل تشخیص است.

در نمای روبرو، لیفان X60 دارای چراغ‌های کشیده با الگویی شبیه به بال پرنده است که حدود یک دهه قبل، شدیدا مورد توجه خودروسازان آسیایی، خصوصا هیوندای بود. این بخش، مستقل از دیگر اجزا، ظاهر خوبی دارد و با کمی تورفتگی در بدنه، حس یک کراس‌اور اسپرت را به بیننده القا می‌کند.

چراغ‌های راهنما داخل فضایی اختصاصی با پلاستیک سیاه‌رنگ قرار داده شدند تا شبیه به روشنایی LED در خودروهای مدرن، جلوه کنند. لیفان X60 دارای خطوط متعدد روی سپر و بدنه برای حجم‌دهی و اغراق سایز بدنه نیست.

نمای روبروی این خودرو، با ۲ خط عمیق ارائه می‌شود که از امتداد شیشه‌ی جلو تا جایگاه چراغ‌های اصلی و پایین سپر ادامه پیدا می‌کند. از نکات مثبت در طراحی لیفان X60، می‌توان به حجم نسبتا کم پلاستیک‌ خشک و ارزان‌ قیمت در سپر اشاره کرد.

البته نمای جانبی لیفان X60 دارای نکاتی مثبتی نیز هست که شامل ریل فلزی باربند، آینه بغل‌های راهنمادار هم‌رنگ بدنه و یک خط عمیق چشم‌نواز، در امتداد دستگیره‌ها می‌شود.

پیشرانه و شرایط فنی

در سراسر جهان، تنها یک نوع قوای محرک برای لیفان X60 عرضه می‌شود. این خودرو، صرفا به صورت دیفرانسیل جلو قابل خرید است و نوع دنده اتوماتیک هم، در سال‌های اخیر، به جای نمونه‌ی ۵ سرعته‌ی دنده دستی در ایران فروخته می‌شود.

لیفان X60، مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی است که قدرت ۱۳۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. نهایت گشتاور این خودرو، ۱۶۸ نیوتن‌متر است که از ۴۲۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود.

نمونه‌ی جدید، دارای گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض به صورت دستی است و به همین دلیل، ۱۳.۵ ثانیه پس از شروع حرکت، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. نهایت سرعت لیفان X60 اتوماتیک، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

بنا به گزارش‌های استفاده‌کنندگان در ایران، میانگین مصرف سوخت ۸.۵ تا ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. موتور ۴ سیلندر لیفان X60، به صورت ۱۶ سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر (VVT)، همراه میل‌سوپاپ دوبل بالاسری (DOHC) عرضه می‌شود.

 

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

لیفان X60 عملکرد قابل قبولی در تست‌های ایمنی نشان داده است. البته امتیازات کسب شده توسط این خودرو، در تست‌های تصادف بنیاد ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) قابل استناد و مورد توجه کارشناسان نیست.

اما می‌توان از فیلم‌های منتشر شده نتیجه گرفت که بدنه‌ی لیفان X60 دارای استقامت خوبی در برخوردهای مواجه شده از زاویه‌ی روبرو و نمای جانبی است. نمونه‌ای از فیلم‌های تست برخورد این خودرو در ادامه‌ی مطلب، قابل مشاهده است.

لیفان X60 با ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو تولید می‌شود و فاقد ایربگ پرده‌ای سراسری برای حفاظت سرنشینان، هنگام برخورد از نمای جانبی است.

از سیستم‌های ایمنی مربوط به ترمز و کنترل پایداری هم، فقط ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) برای این کراس‌اور در نظر گرفته شده است و امکاناتی نظیر کنترل کشش (TCS) و مدیریت تعادل (ESP) در فهرست امکانات ایمنی لیفان X60 دیده نمی‌شود.

لازم به توضیح است، سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، صرفا هنگام ترمزگیری وارد عمل می‌شود و تاحدودی به حفظ خودرو روی مسیر مستقیم، کمک می‌کند؛ اما فناوری مدیریت تعادل (ESP)، در زمان گردش‌های ناگهانی فرمان و لغزنده بودن مسیر، تاثیر شایانی بر کنترل خودرو دارد.

لاستیک مناسب برای لیفان X60

به عبارتی میتوان تایر خودرو لیفان X60 را به شرح زیر جمع بندی نمود. 

خودروهایی با رینگ سایز 16 اینچی و با لاستیک فابریک سایز 215/65/16 و نیز میتوان از سایز پهن تر 235/60/16 استفاده نمود.

 

در آخر پیشنهادات میهن تایر:

*** تا حد امکان از سایز فابریک تایر لیفان X60 استفاده نمایید.

*** در صورت بروز هرگونه سوال و ابهام می توانید در زیر همین متن سوالات خود را مطرح فرمایید تا کارشناسان میهن تایر در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

 

لیست محصولات به تفکیک برند

 

بازگشت به لیست

پست های مرتبط