دانستنی‌ها

معرفی کیا K5 وتایر مناسب آن

معرفی کیا K5

خودرو کیا اپتیما یکی از خودروهای محبوب در ایران است که نسل سوم و چهارم آن با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان ایرانی همراه شد. سابقه حضور اپتیما در ایران به فیس لیفت نسل دوم آن می‌رسد، خودرویی که همراه با هیوندای سوناتا نقش مهمی در افزایش تنوع خودرو بازار ایران طی دهه 1380 ایفا کرد. اکنون نام K5 جایگزین اپتیما شده است. نسل پنجم کیا اپتیما با نام  کیا K5  یکی دیگر از محصولات وارداتی است که همراه با کیا اسپورتیج و کیا سراتو، محصولات شناخته شده برند کیا برای ایرانیان را تشکیل می‌دهند.

بدلیل اینکه  تاکنون اخباری از واردات نسل جدید هیوندای سوناتا به ایران مخابره نشده است، بنابراین کیا K5  در نبرد با سدان‌ها و کراس‌اوورهای رنگارنگ چینی به تنهایی خواهد جنگید!

مشخصات کیا K5

حداکثر سرعت

200 km/h

مصرف سوخت

7.7 liter/100km

حجم موتور

1999 cc

کلاس بدنه

سدان

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

نوع جعبه دنده

6 سرعته خودکار

حداکثر توان

160 اسب بخار

تنفس موتور

تنفس طبیعی

تعداد سیلندر

سیلندر 4

مزایا و معایب

ظاهر زیبا، برند قابل اعتماد

معایب

حساسیت نسبت به بنزین کم کیفیت، قیمت بالاتر نسبت به رقبا

بررسی کیا K5

کیا اپتیما به عنوان یک سدان میانرده ، از ابتدا تاکنون در بازار جهانی حضور دارد. این خودرو همانند کیا سراتو که با نامهای  فورته یا K3 در بازارهای مختلف شناخته می‌شود و با اسم K5‌ در بعضی نقاط جهان به فروش می‌رسد. برخلاف سراتو، امروزه دیگر نامی از اپتیما وجود ندارد و نسل پنجم این خودرو در سراسر جهان با نام کیا K5  به بازارعرضه شده است. علت این تصمیم کاملا مشخص است، کیا K5 هیچ شباهتی با نسل چهارم کیا اپتیما ندارد و از زبان طراحی کاملا جدیدی بهره برده که مشابه آن را در خودروهایی دیگرهمچون کیا سراتو نمی‌بینیم. در حقیقت کیا K5 نمونه از سبد محصولات جدید کیا است که به تدریج خودروهای اقتصادی نیز به آن خواهند پیوست.

کیا K5

نسل پنجم کیا اپتیما از سال 2019 وارد بازارهای جهانی شد و تاکنون نیز عرضه آن ادامه دارد. این خودرو علاوه بر کره جنوبی، در ازبکستان، چین و ایالات متحده نیز به تولید می‌رسد.K5  با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی قابل انتخاب است که سهم بازار ایران از این خودرو تنها یک تیپ آن خواهد بود.

طراحی داخلی K5

در دهه 1970، طراحان خودروهایی همچون بیوک ریوریا قسمت میانی داشبورد را اندکی به سمت راننده متمایل می‌کردند تا دسترسی به کلیدها برایش آسان‌تر باشد که فضای کابین خودرو به دو بخش مجزا برای راننده و سرنشین تقسیم شود. این الگوی طراحی پس از چند دهه اکنون در خودروهای بسیاری از جمله K5  به کار گرفته شده است. همانطور که از تصاویر فضای داخلی این خودرو می‌توان مشاهده کرد، نمایشگر و کنترلرهای پایین آن اندکی به سمت راننده متمایل شده‌اند. این نمایشگر از پنل ابزار جداست اما آنقدر به نشانگرها نزدیک است که بیننده آن‌ها را همانند یک نمایشگر عریض سرتاسری تصور کند.

کیا K5

نشیمنگاه صندلی پایین و صندلی‌های چندتکه ، تکمیل کننده ذات اسپرت K5  در کابین هستند. این خودرو همچنان یک سدان خانوادگی است، فاصله محوری 2850 میلی‌متر برای قرارگیری چهار فرد بالغ با جثه متوسط کافی خواهد بود، هرچند ممکن است فضای سر در قسمت عقب اندکی محدود باشد.

طرفداران برند کیا به خوبی با خودروی کیا استینگر آشنا هستند. این سدان اسپرت و تحسین آمیز فروش مناسبی نداشت اما زمینه ساز تغییرات بزرگی در سبد محصولات این شرکت شد.  K5یکی از نخستین خودروهایی است که از استینگر تاثیر گرفته و حاصل آن خلق خودرویی اسپرت و متفاوت بوده به نحوی که چینی‌ها برای تقلید از آن به زحمت افتند.

در طراحی این خودرو جلوپنجره سنتی کیا به همراه چراغ‌هایی با الگو طراحی جدید مشاهده می‌شود. چراغها خطوط نامنظمی دارند که علاوه بر زیبایی، موجب خاص شدن این خودرو نیز شده‌اند. نمای جانبیK5  ظاهری نسبتا ساده دارد که با یک تورفتگی کوچک همراه است و البته رینگهای زیبای این خودرو بر جذابیت نمای ظاهری افزوده‌اند. در نمای عقب K5  نیز الگوی به هم پیوسته چراغها را مشاهده می‌کنیم . طراحان کیا موفق شده‌اند با خلق الگویی متفاوت برای ستون C، ظاهری شبه کوپه به خودرو اضافه کنند که نتیجه آن برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

لاستیک مناسب کیا K5

مدل EX

18/45/235

مدل GT

245/40/19

بازگشت به لیست