لاستیک آنتی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد

لاستیک آنتی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد

در این مقاله میهن تایر میخواهیم به اینکه لاستیک آنتی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد صحبت کنیم پس تا انتها همراه ما باشید. لاستیک های آنتی اسپلش فناوری جدیدی از لاستیک هست که اولین بار توسط شرکت میشلن ثبت اختراع و عرضه شده است و از سال 2023 در ماشین های سنگین ( اتوبوس ، کشنده و … ) مورد استفاده قرار میگیرد . .

 

لاستیک آنتی اسپلش چیست

اول از هرچیزی بیایید به معنی کلمه آنتی اسپلش بپردازیم که اصلا آنتی اسپلش یعنی چه . (ضد = Anti) و (پاشیدن = Splash) پس معنی کلمه آنتی اسپلش یعنی اینکه لاستیکی که مانع پاشیده شدن آب به اطراف میشود .

 

سازوکار لاستیک آنتی اسپلش

شاید برای شما هم سوال باشد که لاستیک های آنتی اسپلش یا لاستیک های ضد پاشیده شدن آب چطور باعث میشوند که آب جاده روی عابرین پیاده یا خودرو ها پاشیده نشود ؟

در جواب این سوال باید بگوییم که لاستیک های آنتی اسپلش دارای دیواره های کمی شیب دار و در انتهای دیواره یعنی در نزدیکی گل لاستیک برامدگی به اندازه 2 الی 5 میلی متر وجود دارد ( بستگی به نوع خودرو و کاربرد ان این سایز متفاوت است ). حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که این برامدگی در پاشیده نشدن آب در معابر چه کمکی میکند ؟ در جواب این سوال باید گفت در زمان بارندگی هنگامی که سطح لاستیک در هنگام حرکت با زمین در تماس است ، آبی که در سطح زمین جمع شده با گردش تایر خودرو روی عابرین پیاده یا شیشه خودرو ها پخش میکند و باعث آزار عابرین و سواری های در جاده میشود . پس شرکت میشلن با اختراع این لاستیک این مشکل را حل کرده . برآمدگی روی تایر باعث میشود آبی که توسط لاستیک خودرو از سطح زمین برداشته میشود با این لبه ها برخورد کرده و دوباره به سطح زمین بر میگردد و دیگر روی عابرین و سواری هایی که در نزدیکی ماشین های سنگین هستند برخورد نمیکند .

لاستیک آنتی اسپلش چیست

لاستیک آنتی اسپلش چیست

ویژگی های لاستیک آنتی اسپلش

لاستیک آنتی اسپلش نه تنها برای پاشیده نشدن اب کاربرد دارد بلکه یک سری کاربرد های دیگری هم دارد که این تایر را نسبت به تایر های دیگر متمایز میکند .

در فصل زمستان یکی از دغدغه های دارندگان خودرو لغزندگی چاده هاست و این دغدغه در دارنگان خودرو های سنگبن از جمله کشنده ها چه بسا بیشتر است چرا که کشنده ها در جاده های لغزنده خیلی زود قیچی میکنند و سلامت صاحبین آنها را به خطر میندازد و آنها را متحمل هزینه های بسیار هنگفت میکند . لاستیک های آنتی اسپلش با گل های موج دار تولید شده اند و امکان لغزیدن ماشین های سنگین را تا حد بسیار زیادی در شرایط آب و هوایی بد کم میکند .