دانستنی‌ها

معرفی فونیکس اف ایکس FOWNIX FX و تایر مناسب آن

فونیکس

شرکت چری در جریان نمایشگاه خودرو گوانگژو 2021، از محصول جدیدی رونمایی کرد که امروزه آن را با نام چری اومودا 5 می‌شناسیم. این خودرو از الگوی طراحی متفاوتی نسبت به سایر محصولات چری بهره می‌برد و مشخص بود که این شرکت چینی برنامه‌های متفاوتی را برای توسعه کسب و کار خود در پیش گرفته است. تولید و عرضه چری اومودا 5 از اوایل سال 2022 در چین آغاز شد و سپس این خودرو به بازارهای صادراتی همچون روسیه،‌ ایران و اندونزی راه یافت. روند عرضه این خودرو در چین و بازارهای صادراتی متفاوت بود. این خودرو در چین به عنوان یکی از محصولات چری شناخته می‌شود اما در بازارهای صادراتی، این خودرو را برند تازه تاسیس اومودا می‌شناسیم. این خودرو در ایران نیز نام و نشان جدیدی پیدا کرد و مطابق رویه جدید نام‌گذاری مدیران خودرو، به یکی از محصولات فونیکس تبدیل شد. مشتریان ایرانی اکنون این خودرو را با نام فونیکس FX‌ می‌شناسند که در کنار تیگو 7 پرو، تیگو 8 پرو و آریزو 6 پرو اعضای خانواده لوکس مدیران خودرو را تشکیل می‌دهند. قیمت این خودرو در زمان انتشار این مقاله حدود 1,700,000,000 تومان میباشد.

مشخصات کلی فونیکس FX

این خودرو یک کراس‌اوور جذاب با امکانات رفاهی و ایمنی بالا و موتور قدرتمند است. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، این خودرو در حد بالاترین محصول مدیران خودرو (تیگو ۸ پرو) است و از نظر قدرت موتور نیز جزو قوی‌ترین خودروهای تولید شده در کشور است. فونیکس FX در دو تیپ وارد بازار ایران شده است که از نظر قوای فنی با تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو مشترک هستند. چری نسخه‌ای از اومودا 5 را با سیستم تمام چرخ محرک نیز به بازار چین عرضه کرده است که انتظار می‌رود پس از مدتی به بازار ایران نیز برسد.

با طول ۴.۵ متر، عرض ۱.۸ متر و ارتفاع ۱.۶ متر خودرویی در کلاس کراس‌اوور‌های متوسط است و به‌راحتی می‌توان برای یک سفر خانوادگی هم روی آن حساب کرد اما درعین‌حال، برای رانندگی شهری خودروی چابکی است.

از نظر کلاس بدنه، می‌توان گفت که رقیب اصلی فونیکس FX در ایران دیگنیتی پرستیژ است. این دو خودرو از نظر سبک طراحی و همچنین ابعاد شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. دیگنیتی پرستیژ در بحث قوای فنی عملکرد بهتری دارد، در حالی که فونیکس FX با تکیه بر تجهیزات ایمنی و آپشن‌های خود رقیب را به چالش می‌کشد. از رقبای هم قیمت فونیکس FX نیز نباید غافل شد. لاماری ایما و کی ام سی K7 دو رقیب هم قیمت فونیکس FX هستند

طراحی ظاهری و داخلی فونیکس FX

چری در نمایشگاه گوانگژو 2021 اعلام کرد که برای طراحی اومودا 5 از نظرات کاربران در سی کشور بهره برده است. نتیجه کار طراحان چری و خلق اومودا 5 براساس این نظرات یک کراس‌اوور کامپکت جالب و ترکیبی است. در ظاهر خارجی فونیکس FX می‌توان ترکیبی از طراحی شرقی و غربی را به وضوح مشاهده کرد و جلوپنجره خودرو نیز همانند اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی با فرم عریض طراحی شده است. اگر به چری اومودا 5 نگاه کنید، ترکیبی از زبان طراحی خودروهای مختلف را در آن خواهید دید. به طور مثال فرم کلی بدنه به کراس‌اوورهای اسپرت کره‌ای و ژاپنی شباهت دارد. تریم دو رنگ آن شما را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی همچون محصولات سیتروئن می‌اندازد. فرم طراحی قسمت عقب بی شباهت به کراس‌اوورهای اسپرت آلمانی نیست.

کابین فونیکس FX هم اسپرت است هرچند تلاش شده در آن کارآیی خودرو مدنظر قرار گیرد. جذاب‌ترین بخش صندلی‌های جلو است که هم طراحی اسپرتی دارند و هم راننده و سرنشین را به‌خوبی در بر می‌گیرند. کابین با دو نشانگر بزرگ به هم چسبیده به‌خوبی حس مدرن بودن را تداعی می‌کند و البته هر دو هم کارآیی بالایی دارند. یکی از این نشانگر وظیفه نمایش اطلاعات خودرو برای راننده را به عهده دارد و دیگری، سیستم صوتی و تصویری خودرو است. فضای داخلی کابین این خودرو باوجود طراحی اسپرت بدنه و شیب سقف، همچنان جادار است و به‌خوبی می‌تواند برای پنج سرنشین مناسب باشد. فضای پاها هم در حد دیگر کراس‌اوور‌های مدیران خودرو است و به این ترتیب سرنشینان راحت خواهند بود.

مشخصات فنی فونیکس FX

فونیکس FX در دو تیپ اکسلنت و پرمیوم وارد بازار ایران شده است که هر تیپ مشخصات فنی و امکانات رفاهی متفاوتی نسبت به تیپ دیگر دارد.

در تیپ اکسلنت فونیکس FX شاهد استفاده از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر و نام آشنای چری هستیم که به همراه گیربکس نه دنده اتوماتیک CVT‌ دیفرانسیل جلو مشابه تیگو ۷ عرضه می‌شود به تیپ ترونیک هم مجهز است و راننده می‌تواند ۹ ضریب دنده مختلف را در آن کنترل کند . سیستم تعلیق عقب تیپ اکسلنت فونیکس FX از نوع یکپارچه است. اعداد اعلام شده برای راندمان فونیکس FX اکسلنت 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور هستند. مصرف سوخت ترکیبی در هر 100 کیلومتر 7/1 لیتر می باشد.

فونیکس FX تیپ پریمیوم به موتور ۱.۶ لیتری توربو شارژر دار با سیستم تزریق سوخت مستقیم مجهز است که می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. قدرت موتور این تیپ از فونیکس اف ایکس، از طریق گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو می‌رسد. این گیربکس را قبلا در تیگو ۸ پرو هم دیده‌ایم و کارآیی بالایی دارد. به‌علاوه راننده امکان کنترل تعویض دنده‌های این گیربکس را نیز دارد. با شتاب صفر تا صد حدود ۸ ثانیه، یکی از سریع‌ترین خودروهای تولید شده در کشور است.

امکانات و تجهیزات فونیکس FX

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، فونیکس FX در قالب دو تیپ اکسلنت و پرمیوم وارد بازار ایران شده است. از این رو به بررسی امکانات کلی خواهیم پرداخت.

سیستم تهویه فونیکس FX مشابه لوکس‌ترین خودروهای بازار، به‌صورت اتوماتیک و دوگانه و مستقل است. به‌علاوه سیستم تهویه این خودرو دارای فیلتر ویژه حذف آلایندگی‌های محیطی است تا فضای داخلی خودرو کاملا پاک باشد.

فرمان برقی یکی دیگر از ویژگی‌های این خودرو است که بر اساس مود و حالت رانندگی نرمال و اسپورت, نرم و سفت میشود تا پایداری خودرو بالا برود.

صندلی‌های برقی برای ردیف جلو نصب شده است ضمن آنکه صندلی‌ها گرمکن و سردکن هم دارند, طراحی اسپرت هم این کمپانی چینی به این خودرو اختصاص داده و پشت سری با صندلی یکپارچه شده‌اند.

نورپردازی داخل کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، صفحه نمایش لمسی بزرگ، صفحه کیلومتر شمار دیجیتال یکپارچه به صفحه نمایش، سیستم صوتی SONY، استارت دگمه‌ای و ورود بدون کلید و … از دیگر آپشن‌های فونیکس FX در بخش رفاهی است .

به‌علاوه Fownix FX به سیسم خودران نیز مجهز است. به این ترتیب راننده می‌تواند بخشی از رانندگی را به این خودرو بسپارد و این سیستم در کنار اتوهلد و سیستم پیشرفته رانندگی در ترافیک، کمک بزرگی به حرکت در ترافیک‌های شهری و جاده‌ها می‌کند.

آپشن های ایمنی فونیکس FX

فونیکس FX با کمک آپشن‌ها ایمنی و البته طراحی دقیق شاسی خودرو، توانسته ۵ ستاره ایمنی را در آزمون تست تصادف اروپایی EuroNCAP از آن خود کند.

در کنار ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، این خودرو به رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، دوربین عقب، سنسورهای جلو و عقب، سیستم کنترل هرزگردی، سیستم کنترل پایداری، سیستم آغاز حرکت در سربالایی، سیستم حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق‌پذیر و سامانه اخطار برخورد از جلو نیز مجهز شده است.

تایرهای مناسب فونیکس FX

در زمان عرضه اولیه, این خودرو با تایر 215/55/18 گیتی GITI ساخت چین روانه بازار شد ولی بعدا به کویر تایر تغییر یافت. با این حال پیشنهاد میهن تایر برای این خودرو تایر های ساخت درجه یک چین و کره میباشد تا ایمنی خودرو و سرنشینان در سطح مطلوب تری قرار بگیرد. مشتریان خودرو فونیکس FX همچنین میتوانند سایز پهن 225/55/18 برای استحکام هر چه بیشتر خودرو در پیچ ها استفاده کنند.

بازگشت به لیست

پست های مرتبط