دانستنی‌ها

چه شرایطی برای استفاده از گارانتی تایر لازم است؟

گارانتی تایر

همیشه درمورد اهمیت لاستیک در خودرو صحبت کرده ایم. داشتن لاستیک هایی سالم به شما در داشتن یک رانندگی ایمن و لذت بخش بسیار کمک می کنند. اما گاهی ممکن است ایراد داشتن و سالم نبودن لاستیک پیش از خرید شما اتفاق افتاده باشد که قابل رویت نبوده و شما بعد از مدتی رانندگی متوجه آن شده باشید. بنابراین دریافت ضمانتنامه و گارانتی لاستیک در هنگام خرید بسیار حائز اهمیت است.

لزا در این مقاله می‌خواهیم نکات ضروری را درباره گارانتی تایر شرح دهیم. برخورداری از گارانتی چه شرایطی دارد؟ چه اتفاقاتی گارانتی را باطل می‌کند؟ مراحل پیگیری استفاده از گارانتی چیست؟ و …

تایر در چه شرایطی شامل گارانتی می‌شود؟

به طور کلی به دو دسته تقسیم میشود: اول شرط مدت زمان و دوم شرط نوع و دلیل آسیب. در شرط زمان که در مورد هر یک از برندهای لاستیک سازی، متفاوت است. بدین معنی که هر شرکت لاستیک سازی، مدت زمان مشخصی را برای استفاده از گارانتی، مشخص نموده است که در صورت گذشت از آن مدت، دیگر مشمول گارانتی نخواهد شد.

در شرط نوع و دلیل آسیب به لاستیک خودرو، تقریبا در تمام برندهای ساخت لاستیک خودرو، مشترک است و آن شامل آسیب هایی است که در هنگام ساخت لاستیک در آن، ایجاد شده است به بیان دیگر ایراداتی که در مرحله پخت و تولید لاستیک در کارخانه در آن، ایجاد شده باشد, بعد از کارشناسی انجام شده توسط متخصصان شرکت تولید کننده یا وارد کننده مشخص می گردد که لاستیک فوق مرجوع گردد یا خیر! که در صورت مرجوعی در صورت نیاز مشتری تایری دیگر با همان مشخصات به ایشان تحویل یا مبلغ تایر به خریدار عودت می گردد. لازم به ذکر است که لاستیک های خارجی نیز تحت شرایطی، شامل گارانتی خواهند شد که آن، شامل خرید لاستیک از برندهای معتبراست. از آنجا که بعضی از شرکت ها به صورت غیر قانونی، لاستیک خودرو را وارد کشور می نمایند، طبیعتا شامل گارانتی نخواهند بود. پس لازم است هنگام خرید لاستیک خارجی به این موضوع نیز توجه نمایید.

گارانتی

تایر در چه شرایطی شامل گارانتی نمی‌شود؟

  • تایری که بر اثر مشکلات فنی خودرو مانند: ایراد در جلوبندی و غیره دچار ساییدگی و پله شدگی شود.
  • تایر پنچر شده ای که پنچری آن گرفته شده است.
  • انتخاب نادرست تایر از نظر مشخصات فنی در هنگام خرید مانند: سایز لاستیک، توجه نکردن به شاخص تحمل بار و سرعت طبق نیاز مشتری، کاربری نامناسب و … که توسط خریدار صورت گیرد.
  • آسیب دیدن تایر در اثر برخود با جسم خارجی یا فرو رفتن شئ خارجی همچون: شیشه خورده، میخ، سنگ ریزه به داخل تایر و غیره .
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی همچون: بنزین، نفت، گازوئیل، قیر، رنگ و … .
  • تایری که توسط مشتری و یا آپاراتی دستکاری گردد و یا به جهت نصب نامناسب دچار پارگی یا آسیب شود.
  • استفاده در شرایط نامناسب از تایر، برای مثال استفاده از تایرهای شهری ((Onroad) در جاده های خارج از شهر (Offroad).
  • تنظیم نبودن باد تایرها و استفاده از آن در حالت کم بادی، پر بادی و یا پنچری.

تاریخ گارانتی تایر در چه قسمت درج شده است؟

تاریخ گارانتی در شرکت های تولید کننده و شرکت های وارد کننده متفاوت است و هر شرکتی طبق ضوابط مربوط به خود آن را مشخص می کند. اما این نکته را باید دانست که همه ی گارانتی ها از تاریخ تولید توسط شرکت های تولیدکننده ضمانت میشوند.

تاریخ تولید لاستیک که بر روی دیواره ی تایرها با یک عدد ۴ رقمی مشخص گردیده است نشان دهنده سال و هفته تولید تایر می باشد و شرکت ها از آن تاریخ به مدتی که خود تعیین می کنند لاستیک را گارانتی می کنند.

شرکت‌های تایرسازی هر کدام تاریخ مشخصی برای پذیرش گارانتی دارند و این اختلاف زمان در لاستیک‌های خارجی با ایرانی بیشتر است. لاستیک‌های خارجی به طور کلی تا ۶۰ ماه مشمول گارانتی می‌شوند. برای مثال، گارانتی لاستیک خارجی همچون نکسن ,کومهو, کاپسن و.. تا ۶۰ ماه معتبر است. در شرکت‌های داخلی نیز گارانتی از یک‌ونیم سال تا پنج سال متغیر است. گارانتی لاستیک بارز ۳۰ ماه است. گارانتی لاستیک گلدستون و گارانتی کویرتایر، هر کدام به ترتیب حدود ۳۰ و ۴۸ ماه است. گارانتی ایران‌تایر هم ۴۸ ماه است. تولید‌کنندگان لاستیک، گارانتی را برای ایجاد اطمینان به مشتری ارائه می‌دهند و مدت زمان آن در مواقع مختلف متغیر است.

مراحل پذیرش گارانتی تایر

قبل از هرچیز به نمایندگان معتبر لاستیک مراجعه و تقاضای خود را مطرح کنید. درخواست گارانتی لاستیک توسط کارشناسان متخصص و کارشناسان اداره کل بازاریابی مناطق بررسی خواهد شد.

با همراه داشتن مدارک معتبر که شامل:

  • فاکتور خرید لاستیک
  • همراه داشتن تایر آسیب دیده
  • کارت خودروی مرتبط با لاستیک آسیب دیده
  • گواهی نامه رانندگی شخص مراجعه کننده و مرتبط با کارت خودرو

در صورتی که قرار باشد مابه‌تفاوت هزینه به فرد متقاضی پرداخت شود، این مبلغ پس از محاسبه عمق آج تایر توسط کارشناسان متخصص تعلق خواهد گرفت. بر اساس قوانین گارانتی تایر کویر، گارانتی تایر گلدستون و گارانتی ایران‌تایر هزینه نصب مجدد تایر بر عهده مشتری خواهد بود اما برای انبارداری و حمل‌ونقل هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد. درباره گارانتی لاستیک‌های خارجی هم بهترین راه برای اطلاع از این موضوع تماس با نمایندگی واردکننده تایر یا مراجعه حضوری به محل می‌باشد.

منابع

بازگشت به لیست

پست های مرتبط