دانستنی‌ها

همه چیز درباره آج تایر (لاستیک)

آج تایر لاستیک


آج تایر و نوع طراحی آن را می توان یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی ایمنی اتومبیل دانست که متأسفانه بسیاری از راننده ها به آن اهمیت نمی دهند. هنگامی که با سرعت بالا در حال رانندگی هستید آج تایر یکی از عواملی اصلی است که باعث می شود کنترل و چسبندگی اتومبیل بر روی جاده حفظ شود.

آج به قسمتی از تایر گفته می شود که با سطح جاده در تماس است و اگر نگاهی به تایرهای مختلف موجود در بازار بیاندازید، تنوع زیادی در الگوی آج آن های مشاهده خواهید کرد. 

آج تایر ها از چند قسمت تشکیل شده؟

  • دنده ها: قسمت های برجسته آج هستند که بر روی بلوک های آج شکل گرفته اند.
  • شیارها: که به صورت کانالهای عمیق و دورانی شکل در سرتاسر لاستیک وجود دارند.
  • بلوک های آج: قسمت های برجسته ی لاستیک که با سطح جاده در تماس است
  • Sipe (شیرآلات) : شیارهای باریک و ریزی هستند که بر روی بلوک های آج طراحی شده اند

انواع آج تایرها

  • لاستیک با الگوی آج متقارن لاستیک با الگوی آج متقارن

این الگوی آج را می توان بهترین الگو برای اتومبیل های سواری دانست. این الگو به صورت یکنواخت روی سطح آج وجود دارد و هم نیمه داخلی لاستیک و هم نیمه خارجی آن دارای طرح آج یکسانی است. مزبت لاستیک های با طرح آج متقارن این است که به راحتی می توانید آن ها به هر روشی که دوست دارید جابجا کنید. این ویژگی بسیار مهمی است زیرا جابجا کردن لاستیک ها باعث می شود طول عمر آنها افزایش پیدا کند. و در دراز مدت به صرفه جویی در هزینه های اتومبیل کمک می کند.

  • لاستیک با الگوی آج نا متقارن لاستیک با الگوی آج نامتقارن

یک تایر با الگوی نامتقارن دارای دو طرح آج جداگانه است ، یکی در نیمه داخلی و دیگری در نیمه بیرونی تایر. شاید غیر معمول به نظر رسد ، اما هر دو نیمه هدف مشخصی دارند.

آج لاستیک داخلی وظیفه جابجایی آب و محافظت در برابر آکوپلانینگ (هیدروپلانینگ) را بر عهده دارد. آج لاستیک خارجی دارای بلوک آج محکم تر برای شرایط رانندگی سخت تر است که در هنگام پیچیدن و رانندگی روی سطوح خشک ، گیرایی بالا و صدای داخلی کمتر را فراهم می کند. این ترکیب ویژگی ها باعث می شودلاستیک های نامتقارن مخصوصاً در اتومبیل های با کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرند.

  • لاستیک با الگوی آج جهت دار لاستیک با الگوی آج جهت دار

لاستیک ها که دارای طرح آج جهت دار هستند، فقط امکان چرخ در یک جهت را دارند. شیارهای روی آج این نوع از لاستیک به صورت پیکان و به یک سمت طراحی شده اند. لاستیک با آج جهت دار علاوه بر اینکه ظاهری زیبا و اسپرت دارند، می تواند آب را سریع تر و راحت تر از جلوی خود کنار بزند و چسبندگی بسیار خوبی را در سرعت های بالا فراهم کند. همچنین خطر هیدروپلنینگ را هم کاهش می دهد و ایمنی خوبی را برای اتومبیل به وجود می آورد.

یکی دیگر از مزایای آج های جهت دار، چسبندگی و عملکرد خوب این لاستیک ها در گل یا برف است. به همین دلیل لاستیک های چهار فصل یا زمستانه معمولا گل جهت دار دارند.

الگوی آج تایرها را مخلوط نکنید!

هرگز از لاستیک های با آج، سایز و برندهای مختلف برای اتومبیل استفاده نکنید. برای داشتن عملکرد بهتر، سعی کنید نوع لاستیک و مدل آن ها با هم یکی باشد، تا ویژگی و عملکرد خوبی را داشته باشند. و اگر قرار است تا یک حلقه از لاستیک های یکی از محورهای اتومبیل خود را تعویض کنید بهتر است یک جفت لاستیک جدید برای آن خریداری کنید.

نگهداری از آج تایرها

مهم ترین نکته در نگهداری از آج لاستیک دانستن زمان مناسب برای جا به جا کردن یا خرید لاستیک جدید است. با انجام یک تست ساده که معروف به تست سکه است می توانید به عمق آج لاستیک های پی ببرید.

نشان گرهای عمق آج تایر

نشان گرهای عمق آج لاستیک به طور خاص برای کمک به راننده ها در اندازه گیری عمق آج لاستیک طراحی شده اند. این نشان گرها علائم کوچکی هستند که در پایین ترین نقطه ی ایمنی آج و در بین شیارهای آن قرار گرفته است. و وقتی آج لاستیک های شما به این نقطه برسد نشان دهنده آن است که آج لاستیک در پایین ترین حد خود یعنی 1.6 میلی متر است و باید به فکر خرید لاستیک های جدید باشید.

جابه جا کردن تایر ها

جا به جایی لاستیک یک روش بسیار عالی برای یکسان سازی ساییدگی آج لاستیک است. دلیل این موضوع این است که لاستیک های محور جلو معمولان زودتر از لاستیک های محور عقب فرسوده می شوند. با جابجا کردن لاستیک ها در هر10/000 کیلومتر، فرسایش را یکسان می کند و عمر آج را افزایش می دهد

بالانس کردن چرخ ها

بالانس کردن چرخ ها یکی از مهم ترین کارهایی است که می توان برای حفظ و نگهداری از لاستیک ها انجام داد. اگر چرخ ها بالانس نباشند علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن لرزش و پایین آمدن کیفیت سواری می شوند، سبب از بین رفتن آج لاستیک یا ترکیدن آن می شوند. پس بالانس نگه داشتن چرخ ها یک گزینه مقرون به صرفه برای صرفه جویی و جلوگیری از خرید لاستیک جدید است.

بازگشت به لیست

پست های مرتبط