دانستنی‌ها

معرفی لاستیک های اسلیک و نیمه اسلیک

لاستیک فرمول 1 

لاستیک های اسلیک (slick) لاستیک های مخصوص مسابقات فرمولا هستند. ازاین تایرها در مسابقات فرمول 1 و درگ استفاده می شوند. این نوع از تایر هیچ طرح آجی ( گل ) ندارند و کاملا صاف هستند. از ویژگی های اصلی تایرهای اسلیک می توان به چسبندگی بالا آنها اشاره کرد. علت چسبندگی بالا و نرم بودن تایرهای slick استفاده از کائوچوی بیشتر در تولید آنها می باشد. این تایر ها به هیچ وجه به عنوان لاستیک خودرو های سواری کاربرد ندارند و همچنین به دلیل شرایط کاری بسیار سخت عمر بسیار کمی دارند و کارکردی در حدود 200 کیلومتر دارند در حالی که لاستیک خودرو‌های معمولی به طور میانگین 65000 کیلومتر کارکرد دارند.

لاستیک های اسلیک به دلیل اعمال  فشار های شدید در سرعت های بالا باید مقاومتی بالایی داشته باشند در این لاستیک  از کولار به همراه نایلون و پلی‌استر استفاده شده است که در شبکه‌های پیچیده‌ای به هم تابیده شده اند. کولار در زمان تولید خود سخت‌ ترین ماده و در حال حاضر جز ۵ ماده سخت جهان است. با این تفاسیر باید انتظار قیمت بالایی از لاستیک های اسلیک داشته باشیم. قیمت یک دست کامل این تایر‌ها ۱۶۰۰ دلار است و به دلیل مصرف بالا ، هر تیم در هر سال مبلغ 3 میلیون دلار فقط بابت تایر خودرو‌های خود می‌پردازد.

این لاستیک ها در دمای 160 درجه سانتیگراد به بهترین کارکرد خود می رسند واگر در دمای معمولی استفاده شوند هیچ چسبندگی با جاده نخواهند داشت به همین دلیل قبل از شروع مسابقات رانندگان اقدام به گرم کردن لاستیک ها می‌کنند. دمای تایر‌ها در پیست به ۹۰۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسند.

هوای داخل تایر‌ها نیز از نیتروژن خالص است تا بخار آب موجود در هوا در دماهای بالا اقدام به خورندگی تایر از درون نکند.

لاستیک های اسلیک به ۳ دسته کلی تقسیم می شوندکه به شرح زیر معرفی می گردد:

دسته اول :

لاستیک‌های اسلیک یا صاف و بدون آج که برای هوای خشک استفاده می‌شوند. این تایر‌ها خود نیز به ۴ دسته تقسیم می‌شوند :

سخت که کمترین چسبندگی ولی بیشترین دوام را دارد و با نوار نارنجی حاشیه لاستیک مشخص می‌شود.

متوسط که چسبندگی بیشتری و دوام کمتری را به ارمغان می‌آورد و با نوار سفید رنگ حاشیه لاستیک مشخص می‌شود.

در نهایت نیز نرم و بسیار نرم قرار دارند که به ترتیب با رنگ‌های زرد و قرمز در حاشیه لاستیک مشخص می‌شود و بیشترین چسبندگی و کمترین دوام را از خود بروز می‌دهند.

دسته دوم:

تایر‌های میانگین قرار دارند که دارای آج هستند و برای شرایط جوی خیس استفاده می‌شوند ولی نباید آب زیادی روی مسیر حرکت خودرو باشد. این تایر‌ها با رنگ سبز در حاشیه خود مشخص می‌شوند.

دسته سوم:

آخرین نوع تایر‌های فرمول۱ نوع خیس هستند که برای شرایطی که باران شدید در حال باریدن است و آب زیادی روی پیست جمع شده است، استفاده می‌شوند. این تایر‌ها در حاشیه خود با نوار آبی رنگ مشخص می‌شوند.

 

لیست محصولات به تفکیک برند

 

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست

پست های مرتبط