دانستنی‌ها

لاستیک موز نیست

عمر لاستیک

بخش عمده ای از ایمنی جاده ها اطمینان از مناسب بودن لاستیک های اتومبیل شما است. ماندگاری لاستیک ها مانند میوه ، قبل از اینکه به بیرون پرتاب شوند ، محدود است. برخلاف موز ، سلامت تایر همیشه با مهر فروشنده تعیین نمی شود.

تایر میشلن فرانسه کمپینی را با عنوان “لاستیک ها موز نیستند” آغاز کرده است. هدف آن آموزش مشتریان در مورد تعیین زمان مناسب برای تعویض لاستیک خودروهایشان است. برخلاف آنچه ما در مورد تاریخ انقضا سایر محصولات به آن عادت کرده ایم ، میشلن می گوید که روند پیری لاستیک از تاریخ ساخت آن (DOT) آغاز نمی شود. در حقیقت هنگامی که لاستیک باد می شود و روی ماشین نصب می شود ، شروع می شود. دلیل این امر این است که تایرها در هنگام استفاده دچار استرس می شوند و در هنگام نگهداری در انبار فشاری روی آنها نیست.

به گفته مایکل نوناگ ، نماینده ارشد میشلین در فیلیپین ، سه تحقیق در کره ، آلمان و عربستان سعودی انجام شده است که هیچ تفاوتی در عملکرد بین تایرهای تازه تولید شده و لاستیک هایی که به مدت سه سال استفاده نشده اند ، نشان نداده است. 

وی توضیح داد: مطالعه عربستان نشان داد كه لاستیكی كه به مدت یك سال در وسیله نقلیه استفاده می شد ، برابر با لاستیكی كه 10 سال در انبار قرار داشت ، مسن است.

از نظر مشخصات لاستیک آج ،نگهداری در انبار به مدت 20 سال در 40 درجه سانتیگراد طول می کشد تا به همان مشخصات لاستیک مورد استفاده در 40000 کیلومتر برسد ، نشان می دهد که لاستیک در هنگام استفاده با سرعت بیشتری نسبت به ذخیره شدن پیر می شود. “

در همین حال ، مطالعه کره جنوبی تایرهای جدید و سه ساله را در یک سری آزمایشات سریع و پله ای قرار داده است. در آلمان ، مجموعه مشابه لاستیک برای مقاومت در برابر غلتک آزمایش شد. در هر دو مطالعه ، دسته لاستیک های جدید و سه ساله به طور یکسان عمل می کنند.

میشلین توصیه می کند که لاستیک های بالای 10 سال در اتومبیل باید از بین بروند.

نوناگ گفت: “این توصیه احتیاطی است و از نظر فنی نیست.” “لاستیک ها در طول زندگی خود بر روی یک وسیله نقلیه فشارهای مختلف زیادی را تحمل می کنند. ممکن است بعضی اوقات خودرو از تنظیم خارج شده باشد یا لاستیک کم باد شود. موانع جاده ای ، چاله چاله ها ، سیلاب ، گرمای شدید در تابستان همه اثر خود را بر لاستیک می گذارد. “

لاستیک های میشلن  ، شش سال ضمانت تعویض لاستیک سواری و کامیون سبک را دارند که پس از اتصال به محور ، شروع می شوند.

بازگشت به لیست

پست های مرتبط