دانستنی‌ها

بالانس درجا یا روکار؟

بالانس درجا یا روکار؟

بالانس درجا

 

یکی از دستگاههای مهم برای یک اتو سرویس و خدمات کار رینگ و لاستیک و یا مکانیکی و جلوبندی سازی می باشد که به آن دستگاه فینیش بالانس، بالانس درجا، بالانس چرخ دیجیتال، بالانس روکار، بالانس درجا کامیون، بالانس درجا ، بالانس اتوماتیک، بالانس جلوبندی سازی و…گفته می شود.

این دستگاه وظیفه بالانس کردن چرخ خودروها بدون نیاز به باز کردن چرخ خودروها را دارد و بصورت روکار یا درجا باعث بهبود عملکرد رینگ و لاستیک و نشان دادن ایرادات سیستم جلوبندی خودرو را می شود.

بالانس کردن چرخ های خودرو یکی از مهم ترین سرویس ها جهت افزایش طول عمر لاستیک ها و رسیدن به عملکرد بهینه لاستیک ها و داشتن یک رانندگی نرم و بدون لرزش فرمان خودرو می باشد .

در طول زمان استفاده از خودرو در جاده ها و دست اندازها لاستیک ها دستخوش تغییر شده و از حالت بالانس خارج می شوند ، عدم بالانس لاستیک ها باعث ساییده شدن نامتعارف لاستیک ها یا به اصطلاح لاستیک سابی می شود . بنابراین با بالانس به موقع چرخ ها توسط دستگاه بالانس درجا به طول عمر تایرها افزوده می شود.

بالانس درجا مجموعه جلوبندی و چرخ را باهم بالانس می کند و برای خودروهایی که مجموعه جلوبندی اعم از پلوس و یا دیسک و… آن بالانسی دارد ضروری هست.

رانندگی روانتر ، چرخش روان فرمانخودرو و آسایش بیشتر مسافرین خودرو شما از پیامدهای بالانس درجا ماشین شما است. با بالانس درجا و هم راستا کردن چرخ هایتان کیلومترها مسافت را طی کنید.
بالانس درجا چیست؟
 افزایش سوخت و سایش لاستیک ها در اثر عدم بالانس درجا خودرو حاصل می شود.

چه زمانی باید چرخ های خودرو را بالانس درجا کرد؟
چرخ ها نیاز به بالانس درجا در هر یک از سه شرایط زیر را دارند:
1-هنگامی که لاستیک جدید نصب می کنید، بهتر است بالانس درجا هم انجام دهید.
2-هنگامی که چرخ های خودرو را جابجا می کنید یا تعویض می کنید حتماً بالانس درجا انجام دهید.
۳- اگر چرخ ها را پنچرگیری می کنید و یا چرخ ها را تعمیر می کنید، بالانس درجا را فراموش نکنید.

 مزایای و معایب بالانس درجا:

1- به دلیل اینکه بالانس درجا مجموعه چرخ و کلیه قسمت های دوار جلوبندی را باهم بالانس می کند دقت بالاتری دارد ولی در خودروهایی که دقت تولید بالاتری دارند در صورتی که مشکل فنی نداشته باشند نیازی به بالانس درجا نیست و بهتر است که چرخ باز شود و منحصرا بالانس شود .

از معایب بالانس روکار می توان به این نکته اشاره کرد

به دلیل اینکه بالانس درجا مجموعه چرخ و جلوبندی را در شرایط صلب بالانس می کند وقتی بدلیل پنچر شدن یا تعویض لنت و یا … مجبور به بازکردن چرخ باشیم باید دوباره عملیات بالانس انجام شود. در صورتی که در بالانس کامپیوتری در صورت باز کردن چرخ نیاز یه بالانس مجدد نیست.

نتیجه گیری :

در اکثر خودرو های روا ,آردی ,پیکان ,پراید, تیبا ,ساینا و اچ سی کراس حتما نیاز هست که بالانس درجا شوند چون در مجموعه دیسک و پلوس آنبالانسی دارند ولی در بقیه خودرو های موجود در بازار ایران در صورتی که ایرادی در مجموعه چرخ و جلوبندی نداشته باشند نیازی به بالانس درجا نیست.

بازگشت به لیست

پست های مرتبط