دانستنی‌ها

معرفی سمند و بهترین لاستیک آن

سمند SAMAND

ایران و کره به صورت تقریبا همزمان کار خودروسازی رو آغاز کرده بودند.ولی با این تفاوت که سرعت پیشرفت خودرو سازی در ایران و کره هیچ شباهتی با هم نداشت.

اواسط دهه هفتاد بود تصمیمات پیرامون موضوع خودروی ملی اتخاذ شد کاری بسی سخت و دشوار.البته نه پلت فرم بومی موجود بود و نه تجربه کاری زیاد. در اینجا چه چیزی بهتر از پژو؟ و در واقع چه چیزی بهتر از شاسی و پلت فرم پژو 405 برای شروع کار یک خودروی به اصطلاح ملی؟!!!!؟

تولید سمند از همین نقطه آغاز شد، سمند که قدم بزرگ ایران خودرو برای آینده محسوب می شد به کمک شرکت های صنعتی و مشاوره ای آلمانی و انگلیسی و البته استفاده از دانش نخبگان ایرانی بعد از حدود 5 سال به نقطه تولد خود رسید. این خودرو برای نخسین بار در سال 1380 و به عنوان خودروی ملی ایران به همگان معرفی و یک سال بعد پایش به بازار فروش باز شد. 

سمند در مدلهای مختلف

سمند در بازار کشور جز یکی از خانواده های پر جمعیت محسوب می شود. این خودرو که نخسین نمونه آن مربوط به سال 1381 است، از بدو زمان ورود خود به بازار تاکنون مدل های متنوعی را در غالب تغییرات و فیس لیفت های خفیف تجربه نموده که در اینجا به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم :

*** اول :سمند کلاسیک یا همان سمند EL

این مدل در واقع اولین سمند تولیدی ایران است.اولین طراحی مربوط به سمند در این مدل دیده می شود.این مدل تا اواسط دهه هشتاد شمسی تولید شده است.

*** دوم: سمند LX

مدلی که ایران خودرو از آغاز معرفی، مانور زیادی روی آن داده در نقش مدل اصلاح شده سمند اولیه با تعدادی آپشن بیشتر و البته ظاهر بهینه تر از سال 1384 معرفی و وارد چرخه تولید شد. سمند LX از جمله مدل هایی است که تا به این لحظه در خط تولید ایران خودرو تولید و به بازار فروش عرضه می شود.

*** سوم: سمند LX EF7

دقیقا همان مدل و تریم LX با این تفاوت که از موتور ملی 1.7 لیتری EF7 بهره می برد. تولید این مدل نیز تا به امروز ادامه دارد. 

***چهارم :سمند سریر 

این مدل سمند با طول اتاق بیشتر بر مبنای مدل LX و با تعدادی امکانات اضافه در دهه هشتاد شمسی پا به چرخه تولید نهاد و در همان دهه هشتاد نیز پرونده آن بسته شد. این مدل به علت طول بیشتر اتاق و ستون B بزرگتر خود به سمند سفارتی نیز معروف بوده و البته در نقش خودروی رسمی بعضی سازمان های ایران نیز جا گرفت.

*** پنجم :سمند سورن

سورن را می توان نخسین فیس لیفت سمند محسوب کرد که در سال 1385 معرفی شد. این خودرو که سعی داشت تا سمند را از جنبه کلاس و پرستیژ چند پله ارتقا داده و آن را به روزرسانی کند از ظاهری به روز تر بر مبنای مدل LX شکل گرفت. هر چند که طراحی داخلی آن تفاوتی با مدل LX نداشت. سورن تا شروع دهه 90 شمسی در خط تولید ایران خودرو باقی ماند و بعد از آن جای خود را به مدلسورن EL

*** ششم :سمند کار یا همان سمندSE

این مدل از سمند از ابتدای دهه 90 معرفی و روانه بازار شد. همانطور که از پسوند آن نیز پیداست، این مدل در واقع مدل پایه و بیس سمند بوده که از حیث امکانات و تجهیزات و کمی در بخش ظاهر با مدل بالاتر LX تفاوت دارد. در بخش فنی، موتور و گیربکس آن با مدل LX شباهت و همخوانی داشته اما در بخش تجهیزات و امکانات با حذف یک سری از آیتم ها در سطح پایین تری قرار دارد. این مدل هم اکنون در نزد بعضی افراد در بازار فروش به اسم سمند کار جدید نیز شناخته می شود.

*** هفتم: سورن ELX و ELX توربو

همانطور که چند سطر بالاتر گفتیم، این مدل در دهه 90 جایگزین مدل اولیه سورن شد. سورن ELX در بخش ظاهری از جلوپنجره جدید و بازطراحی شده ای بهره برده و در بخش طراحی داخلی خود نیز از یکطراحی کاملا متفاوت و منحصر به فرد بهره می برد. همچنین این مدل را می توان آپشنال ترین مدل کنونی خانواده سمند به شمار آورد. مدل ELX توربو نیز همانطور که از نامش پیداس از یک توربوشارژ بر روی موتور ملی EF7 استفاده کرده و تنها در بخش قابلیت های دینامیکی در سطحی بالاتر و متفاوت تر قرار دارد.

سایز لاستیک انواع سمند:

انواع سمند در دو رینگ 15 اینچی فلزی و رینگ آلومینیومی عرضه گردیده است که در هر دو رینگ فابریک از سایز  185/65/15  استفاده می شود

البته میتوان با سایز های 195/60/15  و   195/65/15  و   205/60/15  و 205/65/15 تعویض کرد.

در سایز   195/60/15   پهنای لاستیک از  185mm   به  195mm و ارتفاع دیواره لاستیک از 120.2mm به 117mm   تغییر می یابد.

در سایز  195/65/15   پهنای لاستیک از  185mm   به  195mm و ارتفاع دیواره لاستیک از  120.2mm به 126.8mm تغییر می یابد.

در سایز  205/60/15   پهنای لاستیک از  185mm   به  205mm و ارتفاع دیواره لاستیک از   120.2mm به 123mm   تغییر می یابد.

در سایز   205/65/15  پهنای لاستیک از  185mm   به  205mm و ارتفاع دیواره لاستیک از  120.2mm به 133.2mm تغییر می یابد.

 

در آخر پیشنهادات میهن تایر:

*** تا حد امکان از سایز فابریک لاستیکها استفاده نمایید.

*** در صورت بروز هرگونه سوال و ابهام می توانید در زیر همین متن سوالات خود را مطرح فرمایید تا کارشناسان میهن تایر در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

 

لیست محصولات به تفکیک برند

بازگشت به لیست

پست های مرتبط