دانستنی‌ها

گاز نیتروژن N2

استفاده از باد نیتروژن در لاستیک مسئله ای تازه نیست و سالیان سال در لاستیک های هواپیما و خودروهای مسابقه ای و خودروهای ارتشی استفاده می شود. در این متن به بررسی اجمالی باد نیتروژن به همراه معایب و محاسن آن می پردازیم.

از محاسن باد نیتروژن میتوان به ثبات نسبی فشار باد تایر و کاهش مصرف سوخت و افزایش دوام رینگ و تایر وایمنی بالاتر و دوست دار محیط زیست بودن N2 اشاره کرد که هرکدام به تفصیل در زیر بررسی می شوند.

*** ثبات نسبی فشار باد تایر

نیتروژن حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی دارد و همین امر باعث میشود افزایش حرارت یا کاهش حرارت تایر فشار آن تغییر بسیار جزئی می‌کند که در مورد باد معمولی این طور نیست.

N2 به سختی می‌تواند از تایر لاستیکی خارج شود اما هنگامی که تایر را با باد عادی پر می‌کنیم این باد می‌تواند به مرور زمان از تایر خارج شود و فشار باد تایر را کاهش دهد.

*** کاهش مصرف سوخت

ثابت بودن فشار باد تایر باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت خودرو می شود.تحقیقات نشان داده استفاده از باد نیتروژن بتوانند حدود ۳ درصد تاثیر مثبت روی مصرف سوخت خودرو بگذارد.

*** دوستدار محیط زیست

اگر در یک تایر از باد N2 استفاده شود روند فرسایش آن نزدیک به ۳۰ درصد کندتر می‌شود ضمن این که باد N2 با داشتن تاثیر مثبت بر روی مصرف سوخت خودرو می‌تواند از آلودگی بیشتر محیط زیست جلوگیری کند.

*** افزایش دوام رینگ و تایر:

تایرهایی که در آن‌ها از بادN2 استفاده شود دارای عمر بالاتری هستند. یکی از دلایل آن این است کهN2 گاز خشک است و بر خلاف باد معمولی که به تایر می‌زنیم هیچ رطوبتی ندارد. نبود این رطوبت نه تنها برای جنس لاستیکی تایر خوب است بلکه از جنس فلزی رینگ نیز محافظت می‌کند.

*** ایمنی:

N2 گاز قابل اشتعال نیست و به همین دلیل احتمال آتش گرفتن آن وجود ندارد و این خود تاثیر مثبتی روی ایمنی دارد اما لاستیک هایی که در آن‌ها از باد معمولی استفاده شود در صورتی که مشتعل شوند از اکسیژن موجود در داخل تایر برای سوختن استفاده می‌کنند.

از معایب باد نیتروژن میتوان به هزینه بالای N2  در دسترس نبودن گازN2  اشاره کرد که هرکدام به تفصیل در زیر بررسی می شوند.

*** هزینه‌ بالا:

پر کردن تایر با باد N2 در مقایسه با پر کردن آن از باد معمولی بسیار پرهزینه‌تر است.

*** در دسترس نبودن:

باد N2 را در هر جایی نمی‌توان به راحتی یافت و این خود یکی از محدودیت‌هایی است که در پیش روی طرفداران استفاده از N2 وجود دارد. مشکل اصلی مخصوصاً در ایران این است که اگر شما لاستیک های خود را با بادN2 پر کنید، بالاخره بعد از مدتی که احتیاج به تنظیم باد داشته باشید، ممکن است هر تعمیرگاهی این باد را نداشته باشد و آن وقت است که برای یک تنظیم باد عادی باید به دنبال یک مکان مناسب باشید که خود دردسرساز است ولی باد معمولی در بسیاری از تعمیرگاه‌ها قابل دسترس است.

*** پیشنهاد میهن تایر

نیاز به سرویس و نگهداری همچنان وجود دارد این که شما تایر خودروی خود را از نیتروژن پر کنید دلیل نمی‌شود که فشار آن را چک نکنید بلکه همچنان باید حواستان به فشار باد باشد.N2 برای رانندگانی که تند رانندگی می کنند پیشنهاد میشوند به شرطی که در نزدیکی شما آپاراتی وجود دارد که مطمئن هستید در طولانی مدت باد N2 خواهد داشت.

 

لیست محصولات به تفکیک برند

 

بازگشت به لیست

پست های مرتبط